Flexwerk ontwricht samenleving

portret Silvia Pilger
Door Silvia Pilger 14 februari 2019

CBS cijfers laten vandaag zien dat onzeker en flexibel werk in 15 jaar met drie kwart is gegroeid. FNV roept werkgevers op om andere keuzes te maken, en de politiek om de financiële prikkels om voor flex te kiezen verder in te perken.

Doorgeslagen flex

Zakaria Boufangacha: ‘De flexibilisering van de arbeidsmarkt is in de afgelopen 15 jaar doorgeslagen. Niet alleen de duur van contracten wordt flexibeler, ook het aantal uren dat iemand werkt. Hierdoor ontstaat er veel onzekerheid bij werkenden over hun inkomen en toekomst en dit heeft op den duur een grote impact op onze hele samenleving’.

Werkende vangt risico’s op

Werknemers vangen steeds vaker de risico’s van het ondernemerschap op voor hun werkgever en hebben daardoor veelvuldig te maken met flexibele, onregelmatige werkuren. Flexibilisering is niet alleen voor werknemers een probleem: het ontwricht ook de samenleving en de economie. Een groeiend leger zzp’ers is nergens voor verzekerd en bouwt geen pensioen op. Een keuze van werkgevers waarbij werknemers uitsluitend worden gezien als een kostenpost in plaats van het kapitaal van de onderneming: de mensen die de winst mogelijk maken.

Eén miljoen zekere banen

Volgens het CBS waren er in 2018 ruim 3 miljoen flexwerkers in Nederland, van wie bijna 2 miljoen flexibele werknemers en bijna 1,1 miljoen zzp’ers. FNV toonde eerder al aan dat er nu ruim één miljoen banen voor structureel werk zijn, maar waar flexibele krachten op worden ingezet. Zakaria Boufangacha: ‘Geef die mensen een baan met zekerheid. We hebben het niet over werkenden die worden ingezet bij piek en ziek. We hebben het over de honderdduizenden met een jaarcontract, die moeten niet weer een jaar verlenging krijgen, maar gewoon in vaste dienst komen. De werkenden die al jaren een contract zonder een vast aantal uren hebben, die moeten inmiddels weten waar ze aan toe zijn. Of alle uitzendkrachten die jaar in, jaar uit naar hetzelfde werk gaan, tegen hun opdrachtgevers zeggen we: neem ze zelf in dienst’.

Afspraken over zekere banen

Het terugdringen van de flexibilisering staat hoog op de agenda van FNV. Boufangacha: ‘Elk jaar maken we in meer cao’s afspraken over vaste banen, nu in 40% van de cao’s. Maar dat gaat niet vanzelf.  Het moet weer normaal worden om je werknemers te zien als een wezenlijk onderdeel van het succes van bedrijven en ze daarvoor de gevraagde zekerheid en continuïteit te bieden’.