Activiteiten

Subtitel

Migranten die zich aanmelden voor het Netwerk Wereldburgers FNV bepalen in de eerste plaats zelf hoe zij zich willen organiseren en met welke onderwerpen zij zich willen bezighouden. Het netwerk organiseert zelfstandig en naar behoefte FNV-activiteiten en draagt zorg voor de werving van nieuwe netwerkleden. De FNV faciliteert en ondersteunt het netwerk inhoudelijk.

Activiteiten
In ons netwerk staan de volgende activiteiten ter versterking van migrantengroepen centraal:

• uitwisselen van informatie, kennis en ervaringen
  • versterken van onderlinge samenhang en solidariteit
  • signaleren van en inspelen op relevante maatschappelijke ontwikkelingen
  • bestrijden van achterstanden op het gebied van werk, inkomen en zorg
  • vergroten van de zichtbaarheid van de FNV
  • actieve rol in de werving naar nieuwe netwerkleden
  • geven van voorlichting over specifieke onderwerpen.

Thema’s
Als je je aanmeldt voor het netwerk dan bepaal je, samen met de andere leden, hoe je je wilt organiseren en met welke onderwerpen je aan de slag wilt. Zo zou je kunnen denken aan:

• verbeteren arbeidsmarktpositie migranten
  • gelijk loon voor gelijk werk
  • bestrijding (jeugd)werkloosheid
  • bevorderen diversiteitsbeleid
  • armoedebestrijding
  • intercultureel management
  • gekleurd personeels- en ledenbestand in organisaties
  • bestrijden discriminatie en rasicme
  • kleurrijke ondernemingsraden

Wat we hebben gedaan

In het verleden hebben we gewerkt aan meerdere mooie evenementen, een paar voorbeelden:

• Tijdens de viering van de Migrantendag organiseert het netwerk wereldburgers FNV een netwerkbijeenkomst “Discriminatie werkt niet! Wat werkt wel?” en wordt de FNV Diversiteitsprijs uitgereikt.
  • Een solidariteitsbijeenkomst in de Grote Moskee van Amsterdam, georganiseerd met het ‘Comité 21 maart’ en het ‘Collectief Tegen Islamofobie en Discriminatie’.
  • De Parade van IEDER1: Vanaf het Arenapark lopen we gezamenlijk naar het Museumplein. Met diverse sprekers en artiesten een dag waarop we elkaar ontmoeten en inspireren.
  • Meet & greet: Banenmarkt voor jongeren. Samen met het ‘Actieplan Jeugdwerkloosheid’ en ‘Art.1 Midden Nederland’, CNV en het ‘Leerwerkloket Utrecht’ brengen we jongeren, ondernemers, bestuurders, initiatieven en betrokkenen in de regio Utrecht bij elkaar.
  • Suikerfeest in Utrecht. Een leuke en gezellige avond met o.a. comedy, interessante sprekers en een traditionele Arabische maaltijd.

Seminar Internationale uitwisseling Guatemala. Vier vrouwelijke kaderleden zijn in Guatemala geweest voor een uitwisseling met arbeidsters in de textielindustrie.

De Dag tegen Racisme en Discriminatie, met een mars en manifestatie. Samen met FNV Jong boden we workshops aan voor jongeren die met moeite een stageplek of werk kunnen vinden vanwege hun bijzondere naam.

Houd onze nieuwsbrieven en social media in de gaten voor het laatste nieuws.
Wil je meer weten of heb je een goed idee waar je mee aan de slag wilt?

Meld je aan