Over ons

Het netwerk Regenboog FNV is een sector-overstijgend samenwerkingsverband van de FNV dat werkt voor een veilig en prettig werkklimaat voor lesbische vrouwen, homomannen, biseksuelen en transgenders en mensen met een intersekse-conditie (LHBTI’s). Het netwerk zet zich in voor voorkoming en bestrijding van discriminatie en bevordering van emancipatie.

Voorkomen en bestrijden

We werken aan een veilig werkklimaat voor LHBTI’s, door ongewenst gedrag van collega’s of leidinggevenden, uitsluiting of discriminatie te voorkomen en te bestrijden. Ook in deze tijd kunnen veel mensen op hun werk nog steeds niet uitkomen voor hun seksuele identiteit en voorkeuren en komen negatieve opmerkingen van collega’s nog (te) vaak voor.

Samen sterk voor seksuele diversiteit, tegen uitsluiting of discriminatie

We delen informatie over problemen die LHBTI’s tegenkomen op de werkvloer en bij het zoeken naar werk vanwege hun seksuele oriëntatie en genderidentiteit. We verzamelen voorbeelden van de succesvolle aanpak van deze problemen en zorgen dat die kennis verspreid wordt. We werken aan een LHBTI-vriendelijk klimaat op scholen, bij de politie en de krijgsmacht, in de zorg en bij andere instellingen en bedrijven.

Internationaal ondersteunen we vakbondsleden en vakbonden bij het opzetten van een LHBTI-netwerk en het voeren van LHBTI-beleid. Het Netwerk Regenboog werkt samen met kaderleden, vakbondsbestuurders, adviseurs en juristen om zowel in individuele situaties als op collectief niveau met werkgevers en overheden het werkklimaat te verbeteren en om problemen in de toekomst te voorkomen.

Niet van gisteren

Het Netwerk Regenboog FNV, voorheen ‘Netwerk Roze FNV’ geheten, is ontstaan toen een aantal destijds zelfstandige bonden met de FNV zouden gaan fuseren. Het bouwt voort op de ervaringen die eerder in het LHBT vakbondswerk binnen FNV zijn opgedaan:  in onder andere de AOb, Abvakabo, Bondgenoten, de Politiebond en de AFMP (militair personeel).

Ronald Plokker, Voorzitter
Naast “Horecaffer” is Ronald Hoofdbestuurder van FNV Horecabond, Lid van het Algemeen Bestuur Stichting Projecten FNV HorecaBond en lid van het ledenparlement FNV, sector Horeca.

Peter Mekers, Secretaris
Werkzaam bij een wooncoöperatie, lid van het ledenparlement FNV, namens sector Bouw, subsector Woondiensten en vrijwilliger bij het Rode Kruis.

Jolanda van Gool, Bestuursadviseur
Werkzaam bij het UWV, Raadslid PvdA ‘sHertogenbosch, actief bij diverse LGBTI+ projecten en voormalig bestuurslid Netwerk Roze FNV.

Vele handen en licht werk

Vanzelfsprekend is iedereen die het netwerk op welke manier dan ook actief wil ondersteunen van harte welkom. Denk aan beleid, projecten of internationale zaken. Er is vast wel iets wat je leuk vindt en waarmee je ons (af en toe) kan helpen. We vinden het leuk als je je langdurig wil inzetten, maar als we af en toe een beroep op je kunnen doen voor een kort project ben je ook van harte welkom.

We hebben graag een breder bestuur, met diversiteit qua gender, geaardheid en afkomst. Wil jij het bestuur versterken? Laat het ons weten via info@netwerkrozefnv.nl.

Ook de Netwerkraad verwelkomt graag nieuwe mensen. Zo kun je bijvoorbeeld direct de werkgroep ‘publiciteit en werving’ helpen. Lijkt het je leuk om af en toe een bijdrage te plaatsen op deze website, of een nieuwsbrief in elkaar te zetten? Heb je ideeën over hoe we ons met een kraam kunnen profileren, bijvoorbeeld op het Kwaku-festival of de Roze Zaterdag, of wil je over zulke vragen meedenken? Heb je een beetje taalgevoel en zie je onmidelijk hoe een tekst beter kan? Dan willen we graag met je in contact komen! info@netwerkrozefnv.nl.