De vruchten van sociale dialoog in Peru

Misschien vandaag in de supermakt nog een bakje blauwe bessen of een avocado uit Peru in je handen gehad? Dan hebben wij nog een prachtverhaal achter deze vruchten.

Sociale dialoog: wat levert het op?

Sociale dialoog is steeds meer ingeburgerd in Peru. En dat is bijzonder in een land waar tot tien jaar geleden eigenlijk geen sprake was van een vruchtbaar gesprek tussen werknemers en werkgevers. Maar wat levert dat op? In de op exportgerichte groente- en fruitsector zien we een steeds betere relatie tussen werkgever en werknemers. Met als resultaat betere werkomstandigheden voor de mensen die in de velden werken aan de blauwe bessen, avocado’s en groene asperges die ook bij ons in de supermarkt liggen. Eén van de grootste bedrijven in de groente- en fruitsector in Peru geeft het voorbeeld: na een wilde staking in 2014 moest het écht anders. Mede dankzij de steun van Mondiaal FNV worden daar nu de vruchten van geplukt!

Lees hier hoe

Ik merk dat het management nu echt een open gesprek wil voeren met ons als medewerkers, ze leven zich in ons. Maar wij begrijpen hen óók beter. Er is respect over en weer"

Elidia Tandaypan – vakbond Sitecasa

Interviews met 5 betrokkenen: wat maakten ze mee, wat is er veranderd?

Scroll naar beneden

Vakbondsleider Elidia

“Collega’s waren zó boos [...] de maat was echt vol"

Elidia

“Collega’s waren zó boos [...] de maat was echt vol"

Bedrijfsmanager Sandro

“Sociale dialoog biedt de ruimte om de werkomstan- digheden én tegelijk de productiviteit te verbeteren.”

Sandro

Vakbondssecretaris Donato

“Als we een voorstel doen, dan moet dat ook een duurzame oplossing zijn voor het bedrijf”

Lees zijn verhaal
Donato, links op de foto

Vakbondsleider Yuvixa

“Voorheen waren veel collega’s bang om lid te worden van de vakbond, maar nu zien zij dat we gerespecteerd worden.”

Yuvixa

Vakbondssecretaris Iwan

“Wat we zagen in Nederland veranderde echt ons perspectief." Wat leverde het bezoek aan Nederland op?

Iwan

Van strijd naar win-win

In Peru bestond eerst alleen wantrouwen en strijd tussen werkers en managment. Mondiaal FNV steunde samen met DECP de opbouw van vertrouwen en de technieken van onderhandelen tussen beide partijen. Met als resultaat een blijvende dialoog op nationaal niveau en en verbeteringen in arbeidsomstandigheden en productie in bedrijven. Een bijzonder proces.

Lees over de persoonlijke ervaringen en drijfveren van de hoofdrolspelers
Carmela, Samuel en Luis: de hoofdrolspelers