Jaarverslag 2022

Mondiaal FNV ondersteunt werkers wereldwijd in hun strijd voor fatsoenlijk werk. Terugkijkend op 2022 zien we aan verschillende resultaten dat een langdurige steun een duurzame verandering oplevert.

Samuel Machacuay geeft training over sociale dialoog. Foto Roderick Polak

Systemische verandering: het is zo'n ‘buzzwoord’ dat momenteel rondgaat: een verandering die duurzaam is en een heel systeem betreft. Hoe je het ook noemt, door langdurige steun van 10 jaar bereikten we een niet terug te draaien verandering in Peru: de ontwikkeling van sociale dialoog tussen werkgevers en werkers. Het was een proces van de lange adem, van strijd naar win-win, van wantrouwen naar vertrouwen tussen mensen. Zoals Samuel, onze steun-en-toeverlaat in Peru, zegt: ‘Als ik terugkijk op tien jaar sociale dialoog in Peru, dan denk ik aan de mensen: zij zijn de ziel van de verandering.’ Het verhaal van 10 jaar opbouw van sociale dialoog is een van de inspirerende verhalen van dit jaarverslag over 2022.

Succes sociale dialoog Somalië

Duizenden kilometers verderop, in Somalië, heeft sociale dialoog ook veel gebracht voor de werkers. In een situatie van een actieve burgeroorlog heeft de vakbond toch een stevige en hechte relatie met de werkgeversorganisatie opgebouwd. De Somalische vakbondsleider Omar Faruk Osman vertelt over het belang van tripartiete sociale dialoog in het verbeteren van sociale zekerheid van werkers en in de ontwikkeling naar een meer inclusieve en democratische samenleving in Somalië.  Helaas gaat het vakbondswerk niet zonder slag of stoot, het heeft hem wel een arrestatie en een aanslag gekost.

Verbeteren van de positie van werkenden

Het verbeteren van de positie van werkenden in voornamelijk landen in het mondiale zuiden is onze missie. Dat doen we door democratische en inclusieve vakbonden te helpen opzetten, te versterken en door het bestrijden van arbeidsrechtenschendingen. En door het bevorderen van onderhandelingen en sociale dialoog en door lobby, campagnes en acties.

Professionalisering vakbonden

Een vakbond kan echter niet bestaan zonder leden en zonder inkomsten. Een van onze belangrijkste resultaten in 2022 was het ELSA-trainingsprogramma, dat heeft bijgedragen aan de professionalisering van vakbonden in Oeganda. Het programma was gericht op het vergroten van de strategische en financiele capaciteit van jonge vakbondsleiders en aanstormend vakbondstalent, zodat de vakbonden een duurzame toekomst tegemoet gaan. Dit is een aanpak die we willen verbreden naar andere vakbonden en landen.

Vakbonden richten observatorium eerlijke energietransitie op

Een andere belangrijke mijlpaal die in 2022 werd bereikt, was de oprichting van het Colombiaanse Observatorium voor een eerlijke energietransitie. Dit instituut doet onderzoek naar en ontwikkelt beleidsvoorstellen rondom de toekomst van de energiesector gekoppeld aan arbeidsrechten. En het pakt ook de grote ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in de energiesector aan. Het is erin geslaagd het bewustzijn over de kwestie te vergroten.

Eerste vakbond voor LGBTQ+-werkers in Zuid-Azië

Tenslotte zijn we er trots op dat we de oprichting van de eerste vakbond voor LGBTQ+-werkers in Zuid-Azië hebben ondersteund. De vakbond, die werd opgericht in Sri Lanka, heeft tot doel de rechten van LGBTQ+-werkers te bevorderen en de discriminatie en intimidatie aan te pakken waarmee ze op de werkplek worden geconfronteerd. We hopen dat het soortgelijke initiatieven in andere landen zal inspireren.

Maar dit zijn slechts enkele voorbeelden van het werk van onze partners in 2022. Lees vooral verder!

Dank aan onze partners, donateurs en belanghebbenden

Tot slot willen we onze dank uitspreken aan al onze partners, donateurs en belanghebbenden die ons het afgelopen jaar hebben gesteund in ons werk. We blijven ons inzetten voor de rechten van werkers over de hele wereld en we kijken ernaar uit om ons werk in de komende jaren voort te zetten.

In dit jaarverslag laten we een aantal voorbeelden van ons werk zien. Veel leesplezier!

Tuur Elzinga,                                 Karen Brouwer,
       Voorzitter Mondiaal FNV              Managing Director Mondiaal FNV