Wat gebeurt er in het Fonds Veilig en gezond werken?

Door Redactie 2 december 2021

Projecten in het Fonds Veilig en Gezond Werken dragen bij aan bescherming, sociale zekerheid en werkgarantie bij risicovolle beroepen.

Fonds-Veilig-en-gezond-werken.jpg

Veilig en gezond werken

De wereld telt nogal wat risicovolle beroepen. Met vakbonden wereldwijd werken we aan bewustwordingscampagnes over veilig en gezond werken en voeren we lobby richting de overheid voor bescherming, sociale zekerheid en werkgarantie. En met resultaat. Zo zetten de vakbonden in onder meer de landbouw-, textiel en bouwsector zich bijvoorbeeld in om werkenden te beschermen tegen COVID-19 op het werk en het verlies van inkomen.

Projecten

Decent work in de flower industry - Ethiopië

Ruim 80% van de sierteelt in Ethiopië wordt geëxporteerd naar Nederland. De werkende vrouwen in deze sector verdienen te weinig om rond te komen en worden niet beschermd. Dit vakbondsproject wordt uitgevoerd door de vakbondsfederatie NFFPFATU, met 123.309 leden in de agrarische sector ook de grootste federatie in Ethiopië. De NFFPFATU is tevens de enige vakbond voor de bloemensector in Ethiopië en heeft in deze bedrijfstak bijna 45.000 leden. Lees meer over dit project.

Sustainable Development Goals (SDG)

Via dit fonds draag je ook bij aan: SDG 8: Eerlijk werk en economische groei