Decent work in de flower industry – Ethiopië

Door Redactie 2 december 2021

Een betere dialoog met de overheid voor beter werk en leven

Fonds-Veilig-en-gezond-werken.jpg

Context
70% van de werkenden in de bloemensector in Ethiopië is vrouw. Zij verdienen te weinig om ervan rond te komen en gaan veelal zonder de juiste veiligheidskleding aan de slag. Kinderopvang en gezondheidszorg is niet geregeld. Ook het vervoer vanuit de werkgever niet waardoor vrouwen door het donker van en naar hun werk moeten lopen, met alle veiligheidsrisico’s van dien.

Omvang Nederlandse bloemenindustrie in Ethiopië
Ethiopië is de op drie na grootste niet-EU-exporteur van snijbloemen naar de Europese Unie en de tweede grootste bloemenexporteur uit Afrika, na Kenia. Momenteel wordt de Ethiopische sierteelt voornamelijk geëxporteerd naar Nederland (80,3%). Het merendeel van de bloemenbedrijven is Nederlands.

Vakbond bereikt resultaten
Om de vakbond te versterken, het aantal leden te laten groeien en de arbeidsomstandigheden van werknemers en hun levensstandaard te verbeteren zijn we in 2019 een samenwerking gestart met de NFFPFATU. Deze federatie heeft al goede resultaten behaald voor werknemers in de bloemensector. Maar er is nog veel te doen. Want de gevolgen van de COVID-19-pandemie zijn groot: veel mensen verloren hun werk en cao-onderhandelingen werden voor een jaar uitgesteld.

Veiligheid en gezondheid
Onze aanpak is breed. We versterken de sociale dialoog met werkgevers en overheid en het sluiten nieuwe, betere cao’s af die duurzame verbeteringen opleveren in arbeidsomstandigheden en -voorwaarden. Daarnaast gebruikt NFFPFATU het thema ‘veiligheid en gezondheid’ als een instrument om de organisatiecapaciteit van de deelnemende vakbonden op te bouwen. Ze helpen hen om beter te kunnen onderhandelen met werkgevers over loonkwesties en met de regering over bijvoorbeeld een verbod op de gevaarlijkste pesticiden. Hierdoor brengt de vakbond ook verbeteringen aan op de werkvloer. Ook zet NFFPFATU zich in voor ratificatie door Ethiopië van de ILO-conventie 190 tegen (seksueel) geweld en intimidatie op de werkplek.

Duurzame aanpak
Het project richt zich niet alleen op vakbondsleiders en vakbondsleden, maar ook op ambtenaren van het Ministerie van Arbeid en Sociale Zaken en het management van bedrijven. Veel gebeurt via het trainen van trainers, die op bedrijfsniveau zelf weer vakbonds-trainingen kunnen geven. Zo wordt ook de relatie tussen de partijen versterkt en levert dit langetermijnresultaten op.

Coördinatie
Dit vakbondsproject is per 1 oktober 2021 gestart en wordt uitgevoerd door de vakbondsfederatie NFFPFATU, met 123.309 leden in de agrarische sector ook de grootste federatie in Ethiopië. De NFFPFATU is de enige vakbond voor de bloemensector in Ethiopië en heeft in deze bedrijfstak bijna 45.000 leden.