Reka en haar buurvrouwen stapten over op zonne-energie

Door Redactie 7 juli 2022

“We hebben nu meer te besteden en kunnen zelfs sparen!”

Reka bij haar zonnepanelen

Reka – van waterpomp op diesel naar zonne-energie, 32 jaar (dochter van 13 en zoon van 8)

Zodra de zon hoog genoeg staat, draait Reka het zonnepaneel in de goede richting. Ze zet de knop om en even later stroomt er water uit de pijp naast haar huis. Het water wordt gebruikt voor de irrigatie van het land van Reka en haar buren én voor het huishouden.

Dieselpomp bezorgde veel overlast

Tot een jaar geleden ging dat nog anders: de waterpomp werkte destijds op diesel. “Toen we de dieselpomp nog hadden, was er heel erg veel herrie; de pomp staat zo ongeveer bij ons in huis! Als de wind de verkeerde kant op stond dan kwamen alle uitlaatgassen zó ons huis in”, vertelt Reka. En dat voor een paar uren per dag. De kosten voor de brandstof waren erg hoog: daarom gebruikten Reka en haar buren de pomp alleen maar om het land te irrigeren. Het water om te drinken en voor het huishouden haalden zij met emmers uit de put.  “Het was erg zwaar om de emmers om hoog te halen, en we hadden steeds maar een beetje water.”

Via SEWA een pomp op zonne-energie

Door SEWA kwamen Reka en haar buren op het idee om een pomp op zonne-energie te kopen. “Ik ben samen met mijn buurvrouwen ergens gaan kijken waar ze al met zonne-energie werkten en we waren meteen enthousiast”, vertelt Reka. Vervolgens plande SEWA een aantal bijeenkomsten om de vrouwen te vertellen over de werkwijze en de kosten. “Toen we de prijs hoorden, schrokken we heel erg. Het is een enorm bedrag voor ons. We dachten: dat kunnen we nooit betalen. Maar toen hoorden we dat we het niet in één keer hoefden te betalen, maar in delen: iedere maand 6.500 roepies (85 euro), verdeeld over vijf families”, vertelt Reka, “We besloten er voor te gaan.” Inmiddels zijn Reka en haar vier buurvrouwen de trotse bezitters van de pomp op zonne-energie: na nog drie jaar afbetalen is de pomp ook écht van hen. De maandelijkse afbetaling van de lening is lager dan wat ze voorheen uitgaven aan diesel. Bovendien verkopen zij een deel van het water aan eigenaren van de naast gelegen percelen en verdienen zo wat extra.

Zelfs een beetje sparen nu mogelijk

“We hebben nu meer te besteden en kunnen zelfs wat sparen!”, vertelt Reka. “Onze kinderen wil ik sowieso de kans geven op goed onderwijs: tot hun achttiende gaan ze zeker naar school”, zegt ze resoluut. “We zijn erg trots dat we deze stap als vrouwen sámen hebben kunnen zetten!”