Zuid-Aziatische scheepsslopers krijgen veiligheidstraining van FNV

Door Redactie 18 september 2019

Vakbondsleden uit Bangladesh, India en Pakistan die allemaal in scheepssloperijen werken, kregen eind augustus een meerdaagse veiligheidstraining van de FNV’ers Joop van Oord en Martijn van de Beurcht in Nepal. De internationale sectorbond IndustriALL faciliteerde de training. Op 31 augustus vonden 2 scheepsslopers de dood en raakten er 13 gewond in Bangladesh, wat de urgentie van deze training opnieuw bevestigde.

Photograph: IndustriALL

IndustriALL-gelieerde bonden die scheepsslopers in Zuid-Azië vertegenwoordigen, kwamen tussen 26 en 28 augustus in de Nepalese hoofdstad Kathmandu bijeen voor een veiligheidstraining en het versterken van hun vakbonden. In totaal deden 16 vakbondsactivisten mee. De training, die volgens het train-the-trainer-concept is opgebouwd, had betrekking op verschillende aspecten van occupational health and safety (OHS).

Aan bond kwamen onder meer communicatie, observatie, organisatie, correct gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen, veiligheid tegen geluidsoverlast, ongevallenpreventie en het veilige gebruik van staaldraad, gereedschap en schakels. Deelnemers konden goede voorbeelden met elkaar delen, openhartig spreken over veiligheidskwesties en bespreken hoe ze collega’s het beste kunnen trainen in manieren om de veiligheid te verbeteren.

Hong Kong-conventie ratificeren

Daarna volgde een regionale projectbijeenkomst waar de deelnemers de scheepsbouwindustrie in een bredere mondiale context bespraken. Ze inventariseerden de lopende activiteiten van vakbonden en bespraken verschillende middelen om duurzame vakbonden op te bouwen met een goedwerkend systeem voor het innen van lidmaatschapsgelden. De vakbondsleden onderstreepten de noodzaak van een hernieuwde focus op veiligheid.

Ook benadrukten ze het belang van meer campagnes om de internationale conventie van Hong Kong voor het veilig en milieuvriendelijk recyclen van schepen door de betreffende landen te laten te ratificeren. Geen overbodige luxe, want enkele dagen later werden 2 scheepsslopers gedood op een scheepswerf in het Bengaalse Sitakund en raakten 13 collega’s gewond.

Nog minstens 2 landen te gaan

Het Hong Kong-verdrag van de Internationale Maritieme Organisatie kan pas in werking treden als het door 15 staten, die 40 procent van de wereldhandel per brutotonnage vertegenwoordigen, wordt geratificeerd. Tot nu toe staat de teller op 13 staten, die samen 29,42 procent van de brutotonnage vertegenwoordigen. Kan Matsuzaki, IndustriALL-directeur voor scheepsbouw en scheepsbouw, stelde: “We hebben nog een lange weg te gaan om India en Bangladesh of Pakistan ertoe te brengen de Conventie te ratificeren.”

Platform voor verbetering arbeidsomstandigheden

Op de bijeenkomst waren ook werknemers die rondom de sleepssloperijen werken en zich bezighouden met activiteiten als plasticrecycling en staalwalserijen. De deelnemers besloten een Shipbreaking-platform in Zuid-Azië op te zetten waarin werknemers en gelijkgestemde organisaties kunnen samenwerken om de arbeidsomstandigheden in de scheepsbouwindustrie te verbeteren. “Shipbreaking blijft een van de gevaarlijkste industrieën ter wereld” zei Atle Høie van IndustriALL. “We mogen niet toestaan ​​dat sloopwerkers hun leven riskeren door het vuile werk van miljardair-reders te doen. De solidariteitsinspanningen van IndustriALL en FNV zullen het vermogen van werknemers versterken om de veiligheid op de werven te verbeteren.”

Bron:

IndustriALL