Werkplek LHBTI-personen moet vrij van discriminatie en intimidatie

17 mei : internationale dag tegen homo-bi- en transfobie

Door Redactie 17 mei 2020

Vandaag 30 jaar geleden schrapte de Werelgezondheidsorganisatie WHO homoseksualiteit van de lijst van geestesziekten. Sindsdien zetten LHBTI-ers (lesbische vrouwen, homomannen, biseksuelen, transgenders en mensen met een intersekse-conditie) zich in voor hun rechten. Mondiaal FNV is blij met het gezamenlijke standpunt van de Global Unions over LHBTI. Samen met Netwerk Roze FNV zet Mondiaal FNV zich in voor de rechten voor LHBTI-personen.

Ballonen in LHBTI-kleuren

Foto via Wikimedia Commons

Vandaag verspreiden de Global Unions onder hun 200 miljoen leden een flyer waarin ze hun inzet voor respect en waardigheid voor alle werknemers, ongeacht hun seksuele oriëntatie, geslachtsidentiteit of geslachtskarakteristieken herbevestigen. “Vandaag komen we op voor LHBTI-werknemers en hun rechten, die mensenrechten zijn. We zullen blijven vechten voor werkplekken vrij van discriminatie en intimidatie, we zullen mobiliseren om ze te beschermen en hun problemen en behoeften aan de orde te stellen”.

De Global Unions is een samenwerkingsverband van internationaal opererende vakbonden, de internationale vakbondsfederatie ITUC en de Trade Union Advisory Committee van de OESO.

Mondiaal FNV steunt strijd voor LHBTI-rechten op het werk

De flyer en het standpunt over LHBTI zijn een resultaat van het project dat Mondiaal FNV steunt met de Global Unions, waarin gewerkt wordt aan gezamenlijk beleid en activiteiten om binnen de vakbeweging en binnen de (internationale) politiek meer aandacht te krijgen voor een veilig en prettig werkklimaat voor LHBTI-personen.

Jolanda van Gool van FNV Netwerk Roze is actief betrokken bij dit project: 'Sinds de Freedom at Work-conferentie die we als Netwerk Roze FNV in 2017 hebben georganiseerd, zijn we als kaderleden bezig geweest en gebleven om het project en de internationale LHBTI-werkgroep van de Global Unions op te zetten. Ik ben keitrots dat we dat bereikt hebben en dat wij daarvan de initiatiefnemer zijn! En we blijven doorgaan met de strijd voor gelijkwaardigheid op de werkvloer en tégen discriminatie'.

Standpunt LHBTI-rechten op het werk door Global Unions