Werk op platteland moeilijk bereikbaar door lockdown, vakbond helpt

Door Redactie 24 april 2020

De boerderijen en de velden in regio Baqa al Gharbiya in Israël zijn moeilijk bereikbaar voor velen door de lockdown, ondanks dat er nog wel werk is. Vakbond WAC-MAAN helpt vrouwen die door de lockdown niet kunnen werken bij het verkrijgen van financiële compensatie. Of met het zoeken naar werk dichterbij.

Foto: udi Steinwell Pikiwiki Israel

‘Ons werkgelegenheidsproject voor Arabische vrouwen in de regio Baqa al Gharbiya staat voor veel uitdagingen en er is veel onzekerheid’, zegt Efrat, vakbondsvrouw van WAC-MAAN.
‘Vrouwen werken nog steeds op boerderijen en er kan zelfs een toename zijn van de vraag naar arbeidskrachten om de landbouwproducten te leveren. Werkgebieden die gericht zijn op export, zoals bloemen, zijn echter hard geraakt en arbeiders zijn naar huis gestuurd. Daarnaast maakt de richtlijn van de regering om elke auto tot 2 passagiers te beperken het moeilijk om de velden te bereiken. Sommige vrouwen zijn bang om uit te gaan werken.’

WAC-MAAN helpt hen bij het verkrijgen van compensatie en benadert andere boeren in hun eigen pool om te kijken of zij werk hebben.

Arbeidspositie en sociale rechten versterken

Mondiaal FNV steunt vakbond WAC-MAAN om de arbeidspositie en sociale rechten van Arabische en Palestijnse werkzoekende vrouwen in Israƫl en oost-Jeruzalem te versterken, en het reduceren van hun armoede. De vakbond richt zich vooral op deze groep met de intentie hun vaardigheden te vergroten en hen naar banen toe te leiden. Ook helpt de bond bij de aanvragen voor sociale hulp en worden vrouwen getraind om op hun daken moestuinen te onderhouden