Vakbondsprotesten tegen anti-arbeiderswetten in India

Door Redactie 6 oktober 2020

Indiase vakbondsfederaties protesteerden op 23 september gezamenlijk tegen een reeks anti-arbeidersmaatregelen, die de regering-Modi heeft genomen. Werknemers verscheurden kopieën van 3 belangrijke arbeidswetten, die hun kwetsbaarheid op het werk vergroten en hun rechten schenden.

Mensen die zonder contract van een daginkomen moeten leven, zoals headloaders, verliezen sociale voorzieningen. Foto: Roderick Polak

De nieuwe wetten in India gaan over arbeidsverhoudingen, sociale zekerheid en veiligheid, gezondheid en arbeidsomstandigheden op het werk. Ze zijn zonder debat in het parlement aangenomen. Ook is er onvoldoende overleg met vakbonden en werknemers in de informele sector geweest, terwijl juist zij het meeste last krijgen van de nieuwe wetten. Ze vergroten de kwetsbaarheid van werknemers en zijn juist gericht op het gemakkelijk maken voor bedrijven om te ondernemen.

Werk voor bepaalde tijd en op contractbasis wordt bevorderd zonder goede sociale bescherming. Staken is nu vrijwel onmogelijk gemaakt. De nieuwe wetten rondom sociale zekerheid zijn in veel opzichten discriminerend, omdat de sociale voorzieningen voor veel werknemers in de informele sector zijn geschrapt.

Gezamenlijk platform opgericht voor belangen werknemers

De internationale sectorbond IndustriALL steunt de Indiase vakbonden, waaronder hun lidbond INTUC. Sanjeeva Reddy, voorzitter van de INTUC, zegt: “Wij veroordelen krachtig de ondemocratische manier waarop de arbeidswetten tegen arbeiders zijn aangenomen. Met de scherpe daling van de economische groei en de toenemende werkloosheid, worden werknemers in het hele land geconfronteerd met een benarde situatie.” De Indiase centrale vakbonden hebben een gezamenlijk platform opgericht om de belangen van de werknemers te verdedigen. Indiase vakbonden betuigden ook hun solidariteit met landarbeiders en boerenorganisaties en hun protesten tegen het anti-boerenbeleid op 25 september. “We werken samen om de mensen te redden van de dictatoriale regering van Modi”, aldus Reddy.

Eisen van de bonden

De vakbonden eisen:

• Intrekking van de arbeidswetgeving en anti-boerenwetten
  • Een einde aan de privatisering van overheidsbedrijven
  • Sociale bescherming voor alle informele werknemers
  • Geen banenverlies en volledige loondoorbetaling tijdens de lockdown vanwege Covid-19
  • Sociale zekerheid voor alle werknemers
  • Ook eisen de bonden de volledige toegang tot het openbare distributiesysteem om voedselzekerheid voor iedereen te garanderen.

‘Overheid moet echte dialoog aangaan’

“We zijn ontzet over het gebrek aan respect voor het democratische proces”, reageert Kemal Özkan, assistent-algemeen secretaris van IndustriALL. “De Indiase regering moet een echte dialoog aangaan met vakbondsvertegenwoordigers en ervoor zorgen dat in de arbeidswetgeving de internationaal erkende mensenrechten en fundamentele principes en rechten op het werk zijn opgekomen.

Bron: IndustriALL