Vakbonden in India: 'Bulldozer onze rechten niet'

Regering India holt mensenrechten uit met nieuwe wetten

Door Redactie 6 augustus 2019

Vakbonden in India protesteerden afgelopen vrijdag 2 augustus massaal tegen de plannen van de Modi 2.0-regering om de rechten van werknemers te verslechteren. De regering wil de wetgeving op het gebied van arbeidsverhoudingen versoepelen, waardoor die rechten in de knel komen, alles in het belang van multinationale ondernemingen. Dit meldt de internationale vakbondsfederatie ITUC.

vrouwen in India cultiveren het land

De  ITUC-gelieerde bonden INTUC, HMS en SEWA hebben zich verenigd met andere vakbonden in India om miljoenen werknemers te mobiliseren om zich te verzetten tegen lage lonen, slechtere rechten en privatisering. Na massale protesten die al begin van dit jaar plaatsvonden, hebben Indiase vakbonden met ongekende eenheid gereageerd op de plannen van de regering-Modi.

De plannen werden begin juli concreet toen minister van Financiën Nirmala Sitharaman de begroting van 2019 bekendmaakte. Vijf dagen later kondigde minister van Arbeid Santosh Gangwar een nieuw minimumloon aan van slechts 4628 roepie (€ 60) per maand, 75% minder dan het voorstel van de Central Pay Commission van 18.000 roepie en de 20.000 roepie die de vakbonden willen. De loonsaankondiging van de regering was gebaseerd op het rapport van een ‘commissie van deskundigen’ waarin geen vakbond was vertegenwoordigd.

Bezwaar tegen het ‘bulldozeren van bestaande wetten’

Vorige week werd in het Indiase parlement een nieuwe wet op de gezondheid en veiligheid ingediend ter vervanging van 13 sectorspecifieke wetten, maar de nieuwe wet dekt slechts 10% van de Indiase werknemers. De 10 vakbondsfederaties in de Coördinerende Raad van de Vakbond - inclusief de ITUC-gelieerde bonden INTUC, HMS, SEWA – en hun enorme aanhang hebben hier dus afgelopen vrijdag tegen gedemonstreerd. Ze verklaarden dat ze ‘sterk bezwaar maken tegen het bulldozeren van bestaande arbeidswetten en andere wetten, ondanks sterke bezwaren van de vakbeweging.’

De vakbonden pleiten niet alleen voor intrekking van de voorstellen en een hoger nationaal minimumloon, maar ook voor een stopzetting van het privatiseringsproces en het creëren van meer en betere banen. De economie krijgt een impuls door hogere lonen en dat is volgens de vakbonden effectiever dan multinationals aan te trekken door de arbeidsbescherming te op te heffen. Sanjeeva Reddy, voorzitter van de INTUC, zei over het protest: “De regering negeert onze eisen om minimumlonen vast te stellen volgens de richtlijnen van de Internationale Arbeidsorganisatie en de deelname van vakbonden bij het vaststellen van andere normen.”

Hun strijd is onze strijd

Ook ITUC-voorzitter Sharan Burrow is erg verbolgen. “De wereldwijde vakbeweging ondersteunt de Indiase vakbonden door te eisen dat democratie haar werk doet voor werkende mensen. We staan voor waardigheid, niet voor uitbuiting, en we staan naast onze gelieerde vakbonden in India die opkomen voor de rechten van werknemers op elke werkplek, een nationaal minimumloon waar mensen daadwerkelijk van kunnen leven, en een nieuw sociaal contract voor elke werker. De wereld kijkt of Modi’s regering de basisprincipes van sociale rechtvaardigheid en fatsoenlijk werk aan z’n laars zal lappen, dus de strijd van onze Indiase zusters en broeders is ook onze strijd.

“Meer dan 90% van de werkende mensen is nog steeds actief in de informele sector van India”, vervolgt Burrow. “Veel van deze werknemers sluiten zich aan bij vakbonden om hun rechten te laten erkennen en hun omstandigheden te verbeteren. De overheid moet hierin een partner zijn, maar haar maatregelen hebben nieuwe barrières opgeworpen voor formalisering en de rechten van werknemers in de formele sector uitgehold. Een minimum leefloon en sociale bescherming voor iedereen zullen de veiligheid van werkende gezinnen ondersteunen en zorgen voor de opbouw van een duurzame economie. De regering heeft in dit opzicht een spoor van gebroken beloften achtergelaten en mensen hebben de hoop verloren.”

Bron:
ITUC