Tienermeisjes in India uitgebuit door weverijen

Door Redactie 20 juni 2016

Vooral meisjes van het platteland worden vaak de dupe van dwangarbeid, zo stelt het Centre of Indian Trade Unions (CITU). Zondag 12 juni sprongen 2 meisjes in zuidelijk India van een ruim 3.5 meter hoge muur om te ontsnappen uit de klauwen van het intimiderende management van een weverij in Vedasandur. De gewonde meisjes zijn door voorbijgangers naar een naburig ziekenhuis gebracht.

<<FOTO>>
Werken in een spinnerij, nabij Coimbatore, India (foto: LIW / S. Siva Saravanan)

De 17-jarige R. Pavithra uit Chennai en de 18-jarige S. Ranjitha uit Kadambankudi waren ten einde raad toen ze besloten de hoge omsloten muren van de private weverij te beklimmen om te kunnen ontsnappen aan het zware regime van het management. Ze konden de zware werkdruk en de intimidatie niet meer verdragen.

Wegkwijnen

De meisjes waren onder valse voorwendselen de weverij binnengehaald. Beiden hadden hun middelbare school afgemaakt en wilden doorstuderen met het geld dat ze in de weverij zouden verdienen. De vrouwelijke arbeidsbemiddelaar had hen verzekerd dat dit mogelijk was. ‘Ze beloofde dat daarvoor tijd geregeld zou worden’, zegt Ranjitha tegen dagblad The Hindu. ‘Maar het management, dat mijn schooldiploma’s ter verificatie ontving, weigerde die terug te sturen nadat ik bij hen in dienst kwam. Ik wilde een schriftelijke cursus doen van het verdiende loon, maar ik kreeg geen toestemming.’

In tegendeel, de meisjes werden gedwongen 12 uur per dag in ploegendienst te werken. ‘Het management heeft meisjes gemarteld om hun productiviteit te verhogen’, zegt Ranjitha. Bovendien was het onderkomen in de weverij heel armoedig. Het eten was slecht en werd niet fatsoenlijk opgediend. ‘Verschillende meisjes zoals ik kwijnden weg in de weverij zonder dat ze werden geholpen.’

IJsberg

Volgens CITU gaat de uitbuiting van jonge meisjes in India die hun middelbare school hebben afgerond onverminderd door. De noodzaak om de schrijnende armoede te ontvluchten, de onwetendheid van de jonge meisjes en hun ouders en de passiviteit van de overheid leiden tot die uitbuiting, aldus de ngo. Het voorbeeld van deze meisjes, die gewond raakten tijdens hun ontsnapping, zou slechts het topje van de ijsberg zijn.

‘Het leven van jonge meisjes in weverijen is verschrikkelijk’, zegt K.R. Ganesan van CITU. ‘Ze krijgen niet eens het minimumloon betaald en ook geen weekenden vrij. Ouders krijgen geen toestemming hun dochters te ontmoeten. Het is pure schending van basale mensenrechten. Werknemers vasthouden binnen een weverij is tegen de wet. Maar ze worden opgesloten in een stal van het gebouwencomplex. We dienen eindeloos klachten in bij het ministerie van Arbeid. Het is het management van de weverij gelukt de ouders ervan te overtuigen geen juridische hulp te zoeken.’

Kruipen

De vakbond Tamil Nadu Textile and Common Labour Union (TTCU) heeft al contact gehad met de 2 gewonde meisjes. Voorzitter S. Dihvya vertelde The Hindu dat de meisjes vanaf de muur naar de openbare weg hebben moeten kruipen voordat ze ontdekt werden. De bond heeft er bij de politie op aangedrongen dat de meisjes kunnen terugkeren naar hun ouders. De TTCU heeft ook een onderzoek geĆ«ist naar de gang van zaken bij de weverij. De bond dringt erop aan dat de overheid een speciaal team gaat samenstellen, waarin ouders van werkende meisjes in de weverij, een vrouwelijke psychiater en afgevaardigden van ngo’s en vakbonden zitting nemen, die de wenselijkheid van tieners die werken gaat onderzoeken.

Bron:

The Hindu, 'Two girls injured trying to ‘escape’ from private mill' & 'Exploitation, a routine affair'

Meer achtergrondinformatie >