Jarenlange staking levert winstdeling op voor Mexicaanse mijnwerkers

Door Redactie 28 augustus 2019

Na 12 lange jaren van staking heeft Grupo Mexico, een mijnbedrijf dat ook in de sector transport en infrastructuur actief is, zijn mijnwerkers hun deel van de winst uitgekeerd.  In Mexico is winstdeling met de werknemers een grondwettelijk recht. Voorzitter Napoleón Gómez Urrutia van de leidende vakbond Los Mineros noemt de uitbetaling een grote overwinning.

Op 30 juli 2007 begonnen de stakingen in 3 mijnen van Grupo Mexico, in Taxco, Cananea en Sombrerete. Ongeveer 3000 werknemers namen hieraan deel, nadat het bedrijf weigerde hun collectieve overeenkomst te wijzigen of de gezondheid- en veiligheidsomstandigheden in de 3 mijnen te verbeteren.

Een van de eisen van de vakbond was uitbetaling van de winst voor de periode van januari tot juli 2007. Grupo Mexico had gezegd dat het de betaling alleen zou doen als werknemers ermee instemden dit als ontslagvergoeding te accepteren of Los Mineros te verlaten. De werknemers volhardden in hun strijd. Op 2 augustus 2019 heeft Grupo Mexico dan eindelijk de betalingen gedaan. In Mexico is winstdeling een grondwettelijk recht, waarbij bedrijven hun werknemers een percentage van hun winsten moeten uitkeren.

Adequate gezondheid- en veiligheidsmaatregelen

Werknemers in de 3 mijnen zetten hun stakingsactie voort in de hoop oplossingen te vinden voor andere problemen. Ze roepen nu Grupo Mexico op om adequate gezondheids- en veiligheidsmaatregelen te treffen, aangezien er door de jaren heen herhaaldelijk incidenten zijn geweest. Napoleón Gómez Urrutia, de voorzitter van de leidende vakbond Los Mineros, is ook Mexicaanse senator en vicevoorzitter van de internationale sectorbond IndustriALL voor Latijns-Amerika en het Caribisch gebied. Hij noemde de uitbetaling, na een langdurige juridische strijd, een grote overwinning voor de werknemers en voor de vakbondsvertegenwoordiging.

Zwavelzuur in de Golf van Californië

Een van de ergste incidenten was het ongeluk in de mijn in Pasta de Conchos op 19 februari 2006, waarbij 65 werknemers het leven lieten. En op 6 augustus 2014 veroorzaakte een lekkage 40 miljoen liter kopersulfaatzuur in de rivieren Bacanuchi en Sonora, wat resulteerde in een milieuramp die de gezondheid van de lokale gemeenschappen ernstig aantastte. Het meest recente incident, op 9 juli 2019, vond plaats in een haven in de staat Sonora, in het noordoosten van Mexico, waarbij 3000 liter zwavelzuur in de Golf van Californië vloeide.

Straffen voor milieurampen

Tijdens een persconferentie kondigde de president van Mexico, Andrés Manuel López Obrador, aan dat hij Los Mineros en Grupo Mexico zou oproepen te onderhandelen om een ​​akkoord te bereiken zodat de stakingen konden worden beëindigd. Hij zei ook dat een volledig onderzoek zou worden gehouden naar de lekkages van 2014 en 2019 en dat de verantwoordelijken zouden worden gestraft.

Strijd is voorbeeld van teamwerk

“We willen Los Mineros, de arbeiders en hun families feliciteren”, zei regiosecretaris van IndustriALL Marino Vani. “Volharden in een strijd is de enige manier om overwinning en gerechtigdheid te bereiken. En jullie strijd is een echt voorbeeld van teamwerk en integriteit. We hopen dat Grupo Mexico respect zal tonen voor zijn werknemers. Dat het bedrijf zal helpen om oplossingen voor dit onrecht te vinden door in dialoog onderhandelingen aan te gaan om een ​​eerlijk akkoord voor de werknemers te bereiken.”

Bron:

IndustriALL