Protesten in Chili tegen sociale ongelijkheid nemen toe

Door Redactie 6 november 2019

​Chilenen protesteren massaal tegen de sociale ongelijkheid in hun land. Ondanks hard optreden van de politie bleven ze eind oktober de straat op gaan. De Chileense president Sebastián Piñera moest noodgedwongen twee grote internationale bijeenkomsten afzeggen, die in zijn land zouden plaatsvinden. En hij heeft zijn hele kabinet ontslagen om veranderingen te kunnen doorvoeren. De internationale vakbeweging steunt de Chilenen in hun eisen.

Foto: CUT Chile

“Uw president kan wereldwijde conferenties over handel en milieu afzeggen die in de komende weken waren gepland”, sprak ITUC-voorzitter Sharan Burrow in een boodschap van solidariteit. “Maar hij moet ook de aanvallen op mensen annuleren, het geweld tegen mensen die opkomen tegen autoriteit. En hij moet de bezuinigingsmaatregelen annuleren die de bevolking van Chili tot wanhoop drijft. Elk land dient de verantwoordelijkheid te aanvaarden voor een minimum leefbaar loon, voor pensioenen waarop mensen kunnen overleven en waardig met pensioen kunnen gaan.”

Meer dan een miljoen mensen namen eind oktober deel aan de grootste demonstratie in Chili sinds de democratie is hersteld. De demonstranten riepen op een einde te maken aan de wijdverbreide sociale ongelijkheid in het land en gingen elke dag de straat op om hun eisen kenbaar te maken. De grote demonstratie, die op 25 oktober werd gehouden op Plaza Italia in de Chileense hoofdstad Santiago, was het hoogtepunt van een week van protesten.

Grondwet die sociale rechtvaardigheid waarborgt

De Chilenen eisen grote veranderingen in het economische en politieke systeem van hun land. Ze willen dat de grondwet, geschreven tijdens de dictatuur van Pinochet, wordt vervangen door een grondwet die sociale rechtvaardigheid waarborgt, en ze vragen oplossingen voor de diepgewortelde problemen waarmee de samenleving te maken heeft. Tijdens de protesten riepen ze op om de avondklok op te heffen, de veiligheidstroepen van de straat te halen en een ​​einde te maken aan het geweld en de moorden. Volgens de internationale sectorbond IndustriALL zijn tot nu toe 20 mensen omgekomen, 4.271 zijn gearresteerd en 1.305 zijn gewond geraakt in de protesten.

Basispensioen nu met 20% verhoogd

De grote demonstratie was zo succesvol dat zelfs president Piñera zei dat hij “de boodschap had gehoord”. Op 27 oktober heeft Piñera de noodtoestand opgeheven. Hij ontsloeg ook zijn hele kabinet, zodat hij een nieuw team kon creëren dat “verandering zal vertegenwoordigen en leiderschap zal bieden als we op weg zijn naar eerlijkere en meer verenigde tijden.” Bovendien voerde hij een reeks maatregelen in waaronder een toename van 20% in basispensioenen en een hoger belastingtarief voor de rijkste Chilenen.

Ze willen eerlijker samenleving

De onrust is echter nog niet voorbij. Veel Chilenen zeggen dat deze maatregelen niet voldoende zijn omdat ze de ongelijkheid onder de bevolking niet wegnemen. Ze zullen daarom verandering blijven eisen. Volgens Horacio Fuentes, voorzitter van de vakbond Industrial Chile-Constramet, is het pakket hervormingen van de regering oppervlakkig. “Alles zal moeten komen van het belastinggeld van de burgers en niet van particuliere bedrijven. De regering moet begrijpen dat de onderliggende strijd tegen het neoliberalisme is dat we een eerlijkere samenleving willen die de behoeften van mensen boven kapitaal plaatst . En we willen dat er een grondwetgevende vergadering wordt gevormd om een ​​nieuwe grondwet te creëren die een rechtvaardiger en gelijker land zal creëren.”

Mensen wanhopig achterlaten

“Dit economische model faalt voor werkende mensen. Je kunt niet de rijkdom voeden van het bedrijfsleven en die ene procent welvarende mensen en aan de andere kant mensen wanhopig in armoede achterlaten. (…) De oproep van de vakbonden en de bevolking van Chili moet worden opgevolgd. De ogen van de wereld zijn gericht op Chili en de ITUC staat bij elke bocht bij je”, zei ITUC-voorzitter Burrow bemoedigend tegen het Chileense volk. De protesten worden georganiseerd door zo’n 70 vakbonden en maatschappelijke organisaties, die samen een sociale eenheidsbeweging vormen.

Bronnen:

IndustriALL

ITUC

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.