Opnieuw sociale leider in Colombia vermoord

Door Redactie 25 maart 2020

Afgelopen donderdag 19 maart, om 14.30, haalden drie gewapende mannen in burger Marco Antonio Rivadeneira, een actieve boerenleider, uit een vergadering. Een paar uur later werd hij vermoord teruggevonden.

Departamento Putumayo de Colombia - Instituto Geográfico Agustín Codazzi. Door Elkin Fricke via Wikimedia Commons

Marco Antonio is de één van de meer dan 200 sociale leiders die zijn vermoord sinds de regering van Ivan Duque aan de macht kwam. Colombia is nog steeds het gevaarlijkste land ter wereld om vakbondsleider of sociale leider te zijn en de straffeloosheid is er enorm.

Marco Antonio Rivadeneira was een toonaangevende sociale leider in het departement Putumayo. Hij was onder meer voorzitter van de boerenorganisatie van de gemeente Puerto Asís en woordvoerder van een Landelijke Agrarische Koepel. In die hoedanigheid nam hij ook actief deel aan de Mesa Social Minero Energética y Ambiental por la Paz (MSMEA), een initiatief dat wordt ondersteund door Mondiaal FNV. De MSMEA is een platform van vakbonden uit de mijnbouw- en energiesector, milieugroeperingen, boeren, inheemse volkeren en andere sociale organisaties. Het platform voert een nationale dialoog over de toekomst van de mijnbouw- en energiesector. Uiteindelijk moet die leiden tot gemeenschappelijke voorstellen die goed zijn voor werknemers, het milieu en de economie.