Banken en verzekeraars investeren volop in plastic en schaliegas

Door Redactie 19 juli 2019

De meeste grote banken en verzekeraars in Nederland investeren volop in bedrijven die schaliegas winnen en plastics produceren. Dit blijkt uit het nieuwe praktijkonderzoek van de Eerlijke Bank- en Verzekeringswijzer, in samenwerking met de Plastic Soup Foundation. Benieuwd of jouw geld in de oceaan terecht komt?

Plasticvervuiling

Onze oceanen zitten vol met plastic. En door de toenemende winning van schaliegas, wordt plastic steeds goedkoper. Toch investeren de meeste grote banken en verzekeraars in Nederland volop in bedrijven die schaliegas winnen en plastics produceren. ING is met $4 miljard verreweg de grootste financier van schaliegas en plastics, gevolgd door Allianz, Aegon en ABN Amro. In totaal steken banken en verzekeraars samen $9,3 miljard in tien grote schaliegas- en plasticbedrijven.

Plastic Soup

In 2017 produceerde de wereld bijna 350 miljoen ton plastic. Bijna 80 procent van het plastic afval sinds 1950 is gestort op vuilnisbelten, of komt in het milieu terecht. Plasticvervuiling veroorzaakt ophoping van ‘plastic soep’ in oceanen.

Schaliegas

De wereldwijde plasticproductie stijgt. Dat komt mede door de schaliegaswinning in onder andere de Verenigde Staten. Het ethyleen uit schaliegas vormt een goedkope grondstof voor plastics. Maar om de plasticvervuiling tegen te gaan, moet er juist minder plastic worden geproduceerd.

Drijft jouw geld in de oceaan?

Uit het onderzoek blijkt welke banken en verzekeraars investeren/beleggen in schaliegas- en plasticbedrijven. Kijk of jouw bank erbij staat. Je kunt ook meteen actie ondernemen.

Lees het onderzoeksrapport

De FNV maakt deel uit van de Eerlijke Bank- en Verzekeringswijzer, samen met Amnesty International, Milieudefensie, Oxfam Novib, PAX en World Animal Protection.