Zimbabwaanse leraren staakten met gevaar voor eigen leven

Door Redactie 13 februari 2019

Het conflict is nog niet opgelost, maar de Zimbabwaanse leraren zijn terug in de school. Onder aanvoering van 2 lerarenbonden legden ze vorige week in het hele land het werk neer. Ze eisen een hoger loon en reiskostenvergoeding nu de benzineprijs in dit land zo exorbitant hoog is. De bonden hebben de regering gewaarschuwd dat de staking weer hervat wordt als ze niet aan de eisen tegemoet komen.

Met gevaar voor ontslag en zelfs geweld zetten Zimbabwaanse leraren vorige week in het hele land hun staking voort voor betere lonen en transportvergoeding. “We willen dat de leraren weten dat ze het recht hebben om te staken”, zei Richard Gundane, voorzitter van de lerarenbond ZIMTA. “Ze moeten zich niet geïntimideerd voelen, vooral niet wanneer agenten van hun werkgever informatie over hen verzamelen”, zei hij tegen de krant RFI.

Meldingen van intimidatie tegen de leraren zijn reëel, bevestigde ook de voorzitter van de Progressive Teachers 'Union of Zimbabwe (PTUZ), Raymond Majongwe. “Ze dreigen hen met ontslag, bedreigen hen met verwijdering van de scholen, en ze bedreigen hen ook met geweld”, zei Majongwe. Hij voegde eraan toe dat leraren ook zijn opgeroepen om op politiebureaus te verschijnen voor verhoor.

Leraren lieten zich intimideren

De vakbonden riepen op tot staking nadat president Emmerson Mnangagwa bekend maakte de brandstofprijzen weer te verhogen, wat het leven bijna onmogelijk maakt. De staatkrant Herald meldde dat er niet werd geluisterd naar de oproep en dat de leerkrachten hun werk niet hadden neergelegd. Een ambtenaar van een vakbond voor de publieke sector zei in de Bode dat het ‘business as usual’ was. Sommige leraren hebben zich daadwerkelijk laten intimideren en zijn aan het werk gegaan, maar velen zijn weliswaar fysiek op school verschenen, maar gaven geen les.

Namen van stakende leraren genoteerd

Intussen hebben de vakbonden onderwijsminister Paul Mavima in Harare gesproken en ermee ingestemd dat de leraren afgelopen maandag weer aan het werk gingen. De vakbonden hebben staatsveiligheidsagenten beschuldigd van intimidatie en intimidatie van hun leden door scholen te bezoeken en namen van leraren die staakten te noteren. Er zijn meer dan 100.000 leraren in de publieke sector in Zimbabwe en volgens vakbonden is 80 procent van hen in staking gegaan.

De regering van Zimbabwe besteedt meer dan 90% van het nationale budget aan salarissen en had beloofd dit dit jaar terug te brengen tot ongeveer 70%. Door de eisen van deze werknemers dreigt de overheid haar doel niet tehalen.

Bronnen:

RFI

IOL

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.