Iraanse vakbondsactivisten al meer dan een maand gevangen

Door Redactie 21 december 2018

De internationale sectorbond Education International (EI) voert campagne voor de vrijlating van ten minste 15 gevangen leraren in Iran. Zij werden gearresteerd en velen opgeroepen voor verhoor vanwege een vreedzame stakingsactie op 13 en 14 november. Ook werden deelnemers bedreigd door de geheime dienst.

Leraren eisten in november fatsoenlijke lonen, gratis kwaliteitsonderwijs voor iedereen, het recht om zich te organiseren en zich bij onafhankelijke werknemersorganisaties aan te sluiten, evenals de vrijlating van alle vastgehouden collega's. De stakingsactie werd geleid door de onderwijsbond Coordination Council of Iranian Teacher Trade Associations (CCITTA), gelieerd aan EI.

In een brief aan de Iraanse president Hassan Rouhani veroordeelde EI-voorzitter David Edwards de langdurige en zware onderdrukking tegen leraren die vreedzame protestacties in veel steden in Iran hielden, en verzocht om hun onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating. Edwards drong er bij Iran op aan zich te houden aan zijn internationale toezeggingen om de rechten en vrijheden van alle Iraanse werknemers en burgers te respecteren. Ook spoorde hij de Iraanse overheid aan een zinvolle dialoog te starten met leraren en hun representatieve organisaties over hun legitieme eisen.

Demonstranten uit de scholen verdreven

In oktober had EI al diepe bezorgdheid geuit nadat uit lokale rapporten bleek dat de Iraanse overheid hard had gereageerd op een landelijke staking op 14 en 15 oktober van leraren en ondersteunend onderwijspersoneel in het basis- en voortgezet onderwijs. Toen werden demonstranten uit de scholen verdreven en leiders van onderwijsbonden gearresteerd.

De situatie van de Iraanse vakbondsman Mohammed Habibi, die op 4 augustus tot 10,5 jaar gevangenisstraf is veroordeeld, is ook buitengewoon zorgwekkend. Familieleden die hem in de gevangenis bezochten, meldden dat hij ernstig was mishandeld. De overheid blijft hem echter de dringende medische hulp weigeren die hij nodig heeft. Hashem Khastar, een gepensioneerde leraar en prominent lid van de Iraanse lerarenvakbond (ITTA) in de provincie Khorasan Razavi, werd met geweld opgenomen in een psychiatrische inrichting van 1 tot 19 november. Dit is een extra, verontrustend middel om dissidente stemmen in Iran het zwijgen op te leggen, aldus EI.

Teken protest aan via de petitie

De internationale onderwijsbond en haar gelieerde vakbonden zullen de mensenrechten en de situatie van vakbondsrechten in Iran nauwlettend blijven volgen. Het zal ook mensenrechtenorganen van de VN blijven waarschuwen voor de aanhoudende aanvallen op de rechten van docenten. EI roept iedereen op de petitie van LabourStart te tekenen, waarmee wordt opgeroepen tot vrijlating van de gevangengenomen leraren in Iran.

Teken ook de petitie

Bron:
Education International

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.