In memoriam: Maria Alieva

Door Redactie 27 januari 2021

De FNV heeft het verdrietige bericht ontvangen dat de Wit-Russische vakbondsleider Maria Alieva is overleden. Maria Alieva was oprichter en voorzitter van de onafhankelijke vrouwenbond in Wit-Rusland en heeft veel betekend voor vrouwen in haar land. Ze was ook voorzitter van de Free Trade Union Movement of Belarus (BKDP). De FNV heeft een condoleancebrief gestuurd.

In 1999 kende de FNV Maria Alieva de tweejaarlijkse Febe Elizabeth Velasquez vakbondsrechtenprijs toe voor haar moedige en uitstekende werk als vakbondsleidster in het repressieve regime van Wit-Rusland. “Ik ben oprecht verbaasd over de interesse die jullie tonen voor mijn land en mijn activiteiten” was een van haar reacties op de prijs.

“De FNV heeft Maria Alieva gekend als een sterke leider”, schrijft FNV-voorzitter Han Busker in de condoleancebrief aan de Belarusion Congress of Democratic Trade Unions. “Ze is een voorbeeld voor de huidige leiders van de internationale en Wit-Russische vakbeweging in de strijd voor mensen- en arbeidsrechten.”