Hoe gaat het met mensenrechtenverdedigers in Myanmar 2 jaar na de coup?

Intimidatie en slapeloze nachten is dagelijkse praktijk voor advocaten in Myanmar

Door Redactie 31 januari 2022

Op 1 februari is het precies 2 jaar geleden dat de militaire junta de macht greep in Myanmar. Ondertussen zijn duizenden activisten ongegrond opgepakt en gevangengezet. Mondiaal FNV steunt een advocatencollectief in Myanmar dat opkomt voor vakbondsleden en mensenrechtenactivisten die onterecht vervolgd worden. Een van de advocaten: “Doodbedreigingen en intimidatie komen regelmatig voor.”

Sinds de coup staan vakbondsleden en mensenrechtenactivisten meer en meer onder druk. Uit angst voor vervolging begraven sommige vakbondsleden hun telefoon en laptop. Het leger probeert op allerlei manieren haar grip op de democratie en het rechtssysteem in handen te krijgen. Militaire wetten zijn van toepassing en veel basisrechten zijn afgenomen. Naar schatting zitten momenteel 7000 politieke gevangenen vast in Myanmar.

Bekijk hier alle arbeidsrechtenschendingen in Myanmar
2 jaar na de coup

Advocatencollectief

Mondiaal FNV ondersteunt een advocatencollectief dat ruim 200 Birmese vakbondsleden en mensenrechtenactivisten verdedigt die momenteel in hechtenis zitten. De advocaten proberen zo precies mogelijk te documenteren wat heeft plaatsgevonden om hun zaak goed te onderbouwen. Ondanks het militaire regime, proberen zij op deze manier de rechtsorde te beschermen en activisten vrij te krijgen. Hierin zijn zij afhankelijk van informatie uit verschillende bronnen en moeten zij flinke afstanden reizen. “De prijzen voor brandstof en elektriciteit zijn enorm gestegen sinds de coup,” vertelt een advocate die om veiligheidsredenen anoniem blijft. “Naast dat het tijdsintensief is, is het ook een grote financiële investering.”

Intimidatie

De advocaten proberen regelmatig af te spreken met hun cliënten. Dit wordt niet altijd toegestaan. Zo werd het contact tussen vakbondsleider Thet Hnin Aung en zijn advocaat lange tijd ontzegd. Via geheime briefjes was in die tijd beperkt contact mogelijk. “Het werk is overweldigend. Ons privéleven is grotendeels verdwenen. We krijgen vaak te maken met intimidatie door de openbare aanklagers en ook door de militaire inlichtingendienst en gevangenisbeambten,” Vertelt de advocate “maar mijn werk is mijn passie. Soms krijg ik een telefoontje midden in de nacht. Ik zou ervoor kunnen kiezen om de oproep te negeren maar dat kan ik gewoon niet.”

Internationale druk is nodig

Een jaar na de coup blijven mensenrechtenactivisten in Myanmar nog even strijdbaar. De advocate: “Deze situatie zal onze ogen en harten openen. Ik hoop dat alle mensen in Myanmar fundamentele rechten zullen genieten, ongeacht klasse, religie, etniciteit, geboorteplaats, seksuele geaardheid, genderidentiteit of handicap.” Financiering is van groot belang zodat de advocaten hun werk kunnen blijven doen. Om die reden is Mondiaal FNV een fondsenweving begonnen.

Petra Bolster, lid Dagelijks Bestuur van de FNV: "Er is internationale steun nodig om de vrijlating van alle vakbondsleden en politieke gevangenen te eisen. Vakbondswerk mag nooit strafbaar zijn. Niet in Myanmar, maar nergens ter wereld. En daar moeten wij als grootste vakbond van Nederland ons stevig over uitspreken, want verwatering van vakbondsrechten daar kan leiden tot verwatering van vakbondsrechten op meerdere plekken in de wereld. Daar worden werknemers wereldwijd de dupe van.”

Meer informatie over Thet Hnin Aung

Thet Hnin Aung is een vakbondsleider in Myanmar en wordt ondersteund door het advocatennetwerk. Hij strijdt tegen discriminatie, voor gelijke kansen voor vrouwen, een veilige werksituatie en eerlijke arbeidsomstandigheden in het land. Zo ook in de kledingindustrie, waar een deel van onze kleding in Nederland vandaan komt.

Proces

In juni 2021 werd Thet Hnin Aung gearresteerd toen hij meedeed aan een demonstratie. Hij is enkele weken vastgehouden in een ondervragingscentrum waar hij ook is gemarteld. Eind juli werd hij overgebracht naar een gevangenis. Op 23 augustus beschuldigde de rechtbank hem zonder aanwezigheid van een advocaat van deelname aan een illegalen organisatie. Hij is onlangs veroordeeld voor het deelnemen aan de protesten en heeft 2 jaar gevangenisstraf gekregen.

Wat kan jij doen?

Mondiaal FNV roept op tot internationale solidariteit om het Birmese volk te steunen en Thet Hning Aung vrij te laten. Blijvende aandacht en solidariteit met Myanmar is van belang. Jouw steun betekent veel voor de mensen in Myanmar. Je kun een donatie doen, Thet een hart onder de riem steken en hem een solidariteitsbrief sturen of van je laten horen op je social mediakanalen. Zo steun je onze strijd!

Doneer nu

Schrijfactie

Brieven zijn altijd een effectieve manier om solidaire en mentale steun te geven aan vakbondsmensen en activisten. Stuur vandaag nog jouw brief naar vakbond MICS. Zij zorgen ervoor dat ze bij hem terecht komen in de gevangenis. Dit kan (vanwege veiligheidsredenen) enkel digitaal.

Schrijf nu

Voorbeeld brief Myanmar 2021

Steun via social media

Wil je iets doen voor de mensen in Myanmar via je social media? Wij zorgen ervoor dat je bericht ook via onze kanalen wordt verspreid.

Vertel het verhaal:

De militaire junta blijft het werk van vakbondsleiders en activisten belemmeren. Ik roep op tot internationale solidariteit met de Birmese bevolking. Die bevolking strijdt om de democratie terug te winnen en ervoor te zorgen dat de mensenrechten en het recht op vrijheid van vereniging en vergadering worden gerespecteerd.

Die inzet komt ze duur te staan. Sinds de militaire staatsgreep zijn vakbonden en maatschappelijke organisaties gedwongen ondergronds te werken. Activisten zoals Thet Hnin Aung worden opgepakt en  veroordeeld. Steun de vakbonden en activisten in Myanmar door te doneren.  #FreeThetHninAung @MondiaalFNV