Hoe een bouwvakker in China toch gerechtigheid kreeg

Door Redactie 23 december 2020

Het verhaal van Jia Xiaohong, een Chinese arbeider op een bouwplaats in Xuzhou, provincie Sichuan. Jia gleed uit op de bouwplaats, brak een been, en kon verder naar zijn centen fluiten. Totdat de ngo China Labour Bulletin de lokale vakbond inschakelde.

Foto: Elvert Barnes via Wikimedia Commons

Toen Jia op 29 juni zijn been brak op het werk, stuurde zijn baas hem naar een plaatselijk ziekenhuis en gaf hem 1000 yuan voor medische behandeling. De baas beweerde dat er niet meer geld beschikbaar was, omdat hij de aannemers die verantwoordelijk waren voor het project niet kon vinden. Uiteindelijk stopte de baas met bezoeken en werd Jia geconfronteerd met een ziekenhuisrekening die hij niet kon betalen, omdat hij zijn salaris voor de baan nog niet had ontvangen. Evenmin was hij gedekt door een arbeidsongevallenverzekering, een verplichte maar vaak genegeerde eis van werkgevers.

Noodkreet op sociale media

Om voor zijn werknemersrechten op te komen, zocht Jia eerst hulp bij de lokale politie. Die weigerde in te grijpen en verklaarde dat ze geen jurisdictie had over arbeidsgeschillen. Jia belde toen de hulplijn van de burgemeester. Een medewerker stelde voor om een ​​rechtszaak aan te spannen of naar het gerechtelijk bureau te gaan. Toen zijn geld op was, moest Jia het ziekenhuis verlaten en zonder verdere behandeling naar huis gaan. Als noodkreet had hij nog op 2 juli een klacht op het sociale mediaforum Tianya gepost om hulp te zoeken bij zijn zoektocht naar gerechtigheid.

Duizenden verzoeken om hulp

Duizenden andere gewonde werknemers hebben soortgelijke verzoeken om hulp gepost. De meeste worden eenvoudigweg genegeerd of verloren in de massa van het sociale mediaverkeer dat elke dag in China wordt gegenereerd. Het bericht van Jia werd echter opgevangen door het geautomatiseerde zoekprogramma voor sociale media van China Labour Bulletin (CLB) en toegevoegd aan een nieuwe map die speciaal is ontworpen om informatie over schendingen van arbeidsrechten in China vast te leggen en te verspreiden.

Bezoek na tussenkomst vakbond

CLB-medewerkers namen op 3 juli contact op met de plaatselijke vakbond van de naburige stad Zitong. Een bestuurder van de vakbond meldde de zaak van Jia onmiddellijk aan haar collega's. Hoewel Jia geen lid van de vakbond was en geen formeel arbeidscontract had - 2 van de belangrijkste redenen voor vakbondsbestuurders om niet tussenbeide te komen – boden ze hem toch hun hulp aan. Na tussenkomst van de vakbond bezochten twee van de hoofdaannemers op de bouwplaats Jia thuis, betaalden zijn salaris en boden wat extra geld aan voor medische behandeling.

Vakbonden in een ander licht

Op advies van de vakbond diende Jia een aanvraag in voor erkenning van werkgerelateerd letsel. De zaak loopt nog, maar hij wordt juridisch bijgestaan door de vakbond. Het heeft echter al enkele positieve resultaten opgeleverd, zo stelt CLB. Afgezien van de praktische hulp die door de vakbond wordt geboden, kan zo’n interventie werknemers helpen om de vakbond in een ander licht te zien. Namelijk als een organisatie die hen vertegenwoordigt in plaats van als een afstandelijk bureaucratisch orgaan dat alleen doet wat de regering en de partij wenst.

Informatie over zaken verzamelen

Het geautomatiseerde zoekprogramma voor sociale media van CLB is formeel in september gelanceerd en heeft al zo’n 100 zaken gefilterd. De nieuwe map waarin alle informatie wordt verzameld, is niet bedoeld om elk beroep van een werknemer vast te leggen, maar om gedetailleerde informatie te verzamelen over zaken die opgelost zouden kunnen worden door tussenkomst van de overheid, vakbonden en media.

Bron: China Labour Bulletin