Help Jordanese werknemers aan een goede Arbeidswet!

Door Redactie 28 februari 2019

De Jordaanse Eerste Kamer staat op het punt wijzigingen in de Arbeidswet door te voeren. Die wijzigingen zijn echter geen verbeteringen. De ILO heeft hierop herhaaldelijk kritiek geuit en ook de internationale vakbeweging ITUC heeft kritische brieven gestuurd over schendingen van internationale rechten. Tot op heden zonder resultaat. Daarom voert LabourStart nu een campagne.

Het Jordaanse arbeidsrecht heeft de rechten van werknemers om hun recht op vrijheid van vereniging uit te oefenen, zich te organiseren en collectief te onderhandelen, lange tijd beperkt. Deze beperkingen omvatten onder meer het verbod voor arbeidsmigranten, wat een aanzienlijk deel van de Jordaanse beroepsbevolking vormt, om hun eigen vakbonden te vormen. De overheid staat vakbonden in slechts 17 vastgestelde sectoren toe en slechts 1 vakbond per sector.

In feite nieuwe beperkingen

Vooral dat laatste aspect heeft het voor nieuwe bonden moeilijk gemaakt om een voet aan de grond te krijgen. De ILO heeft hierop en op andere aspecten van de arbeidswetgeving herhaaldelijk kritiek geuit. Het  Jordaanse parlement overweegt nu wijzigingen in de arbeidswetgeving die deze oude problemen niet zullen oplossen, maar die in feite ook nieuwe beperkingen gaan opleveren.

De amendementen die in een eerder stadium zijn ingestuurd, zijn aangenomen door het parlement en zullen binnenkort door de Jordaanse Eerste Kamer worden besproken. Zowel de ITUC als de ILO hebben uitgebreide brieven gestuurd waarin wordt aangegeven hoe deze wijzigingen internationale arbeidswetgeving schenden, maar de regering heeft tot nu toe deze aanbevelingen genegeerd.

Doe mee!