Handen af van strijders voor mensen- en vakbondsrechten

Door Redactie 23 december 2019

De internationale vakbeweging, waaronder de wereldwijde sectorbond Education International (EI), hebben de Filippijnse regering gewaarschuwd: handen af van de activisten die strijden voor mensen- en vakbondsrechten. Aanleiding was de internationale dag van de mensenrechten op 10 december. Onlangs is nog een docente, lid van de Alliance of Concerned Teachers (ACT), in haar klas neergeschoten.

Fotografie: Education International

Filippijnen behoort tot de top-10 van de gevaarlijkste landen voor werknemers en vakbondsleden. De FNV reikte op 11 oktober nog de Febe Elizabeth Velásquez vakbondsrechtenprijs 2019 uit aan France Castro. Zij is al heel veel jaren lerares, parlementariër en vakbondsbestuurder van de Filippijnse onderwijsbond ACT. In haar strijd ontmoet ze vaak intimidatie, bedreigingen en mishandeling. “Als vakbondsmens word je al snel als rebel gezien”, zei ze toen ze de prijs in ontvangst nam.

Docente in haar klas neergeschoten

Veel te lang zijn kritische stemmen door de Filippijnse regering bestempeld als terroristen en vijanden van de staat, om hen in diskrediet te brengen en hen kwetsbaar te maken voor aanvallen, stelt EI. Dit is een propagandatechniek die ‘rode tagging’ wordt genoemd. ‘Veel leraren, werknemers, vakbondsleden, journalisten en mensenrechtenactivisten zijn op deze manier het doelwit geworden’, aldus EI. Enkele weken geleden nog is een lid van de ACT, gelieerd aan EI op de Filippijnen, 6 keer in haar klas voor de ogen van haar studenten beschoten. Dit is slechts het laatste in een lange lijst met verschrikkelijke aanvallen. Veel leden van ACT zijn door de nationale politie geprofileerd, worden op straat gevolgd en met de dood bedreigd.

Wereldwijde vakbonden verzetten zich tegen repressie

De protestdag op 10 december was in samenspraak met bijna alle internationale sectorbonden, die vele beroepsgroepen vertegenwoordigen, waaronder journalisten, bouwvakkers en handarbeiders. Doel is het bewustzijn van de situatie onder groot publiek te vergroten en de Filippijnse regering een duidelijke boodschap te sturen: handen af ​​van leraren, arbeiders, vakbonden, journalisten en alle mensenrechtenverdedigers.

Protestbrief met dringende verzoeken

De wereldwijde vakbonden hebben een gezamenlijke protestbrief aan de Filippijnse regering-Duterte gestuurd, waarin zij de toenemende intimidatie en repressie tegen vakbonden veroordelen en de Filippijnse autoriteiten dringend verzoeken om:

• de veiligheid van alle vakbondsleden en -leiders te garanderen;
  • de fundamentele rechten van werknemers te respecteren die zijn gewaarborgd in internationale normen, zoals het ILO-verdrag over vrijheid van vereniging dat door de Filippijnen in 1953 is geratificeerd;
  • vakbonden toestaan ​​te werken zonder overheidsingrijpen;
  • onderzoek te doen naar de vele beschuldigingen van moorden op vakbondsleden en geweld tegen vakbonden;
  • akkoord te gaan met het organiseren van een tripartiete missie op hoog niveau voor de volgende ILO-conferentie.

Internationale protestcampagne – doe mee!

Bron:

Education International