Han Sang-gyun: 'Ik put kracht uit steun en solidariteit van FNV'

Door Redactie 17 mei 2017

‘Bevrijd Han!’ Onder die titel was Mondiaal FNV al een campagne gestart voor de gevangen vakbondsleider Han Sang-gyun, voorzitter van de Koreaanse Confederatie van Vakbonden KCTU. Nu heeft de FNV hem de Febe Elizabeth Velasquez Vakbondsrechtenprijs 2017 toegekend. De vicevoorzitter van de KCTU, Lee Sang-jin, nam op 10 mei de prijs namens zijn voorzitter in ontvangst.

Han Sang-guyn zou ‘obstructie’ hebben gepleegd tijdens een grote demonstratie op 14 november 2015 in de Koreaanse hoofdstad Seoul, waarin de KCTU een leidende rol speelde. Aan die demonstratie deden 100.000 vakbondsactivisten en –leden mee. Die werd al snel bruut uit elkaar geslagen met onder meer traangas en waterkannonnen door zo’n 20.000 ME’ers. Tientallen demonstranten raakten gewond, waarvan sommige ernstig, en tegen 585 KCTU-leiders en –leden werden strafprocedures gestart. Han Sang-gyun was er een van. Hij heeft 3 jaar gevangenisstraf gekregen.

In verlegenheid gebracht

Han heeft eerder een gevangenisstraf uitgezeten. FNV-voorzitter Han Busker zei dan ook tijdens de prijsoverhandiging: 'Het raakt me diep dat Han Sang-gyun al voor de tweede keer zo’n hoge tol betaalt voor zijn jarenlange strijd om de rechten van werknemers in Zuid-Korea te verbeteren. Minister Koenders heeft op ons verzoek om zijn vrijlating te bespoedigen druk uitgeoefend op de Zuid Koreaanse regering, ook nemen we deel aan de handtekeningenactie Free Han. En we hopen natuurlijk dat de vakbondsrechtenprijs helpt.'

Vicevoorzitter van de KCTU Lee Sang-jin nam de prijs – 5000 euro en een beeldje van de kunstenaar Frans Peeters – samen Ryu Mikyung, directeur internationale zaken van de KCTU en voor deze gelegenheid tolk, in ontvangst. Zij las de vertaalde speech voor, die Han vanuit de Chuncheon-gevangenis in Seoul heeft geschreven. ‘Toen ik hoorde dat ik de Febe Elizabeth Velásquez Vakbondsrechtenprijs zou krijgen en hierover nadacht in mijn kleine cel, voelde ik me klein en in verlegenheid gebracht, om eerlijk te zijn. Maar ik vind het een eer dat ik deze prijs mag ontvangen, omdat ik heel goed inzie dat hij niet aan mijzelf als individu wordt gegeven, maar aan de KCTU en onze strijd.’

Groeiende ongelijkheid

In zijn speech hekelde Han het Koreaanse politieke klimaat. ‘Korea is het enige land ter wereld dat verdeeld is na de koude oorlog. De internationale media besteden op dit moment veel aandacht aan de toenemende militaire spanningen die worden gevoed door Noord-Korea's nucleaire programma.  Maar de bevolking van Zuid-Korea maakt zich meer zorgen over de groeiende ongelijkheid. Werknemers werken harder en langer, maar ze worden steeds armer. Ik denk dat dat overal ter wereld de realiteit is van werknemers.’

Samen met afgezette president in gevangenis

Saillant detail: in Zuid-Korea zitten Lee Jae Yong, vicevoorzitter van Samsung en vertegenwoordiger van een groot conglomeraat en de afgezette president Park Geun Hye samen met Han Sang-gyun gevangen. ‘Lee Jae Yong en Park Geun Hye hebben misschien het gevoel dat ze elke dag in een hel leven’, liet hij weten. ‘Maar ik ben dankbaar en voel me aangemoedigd door de vastberadenheid, de inzet en het harde werken van mijn kameraden buiten die strijden voor een nieuw tijdperk in Zuid-Korea.’

Aanmoediging

Hij aanvaardt de prijs dan ook als aanmoediging om door te gaan met zijn strijd voor werknemersrechten, zo zei hij in zijn speech. ‘Ik ben ervan overtuigd dat als wij als werknemers verenigd zijn, wij sterker zullen staan en zullen winnen.’

Doorgaan is noodzaak

Ook Han’s collega’s putten kracht uit de toekenning van de FNV Vakbondsrechtenprijs. 'We begrijpen dat deze prijs een aanmoediging is om de geest van internationale solidariteit te implementeren', zei KCTU’s vicevoorzitter Lee Sang-jin na afloop van de prijsuitreiking. 'En een belangrijke boodschap van de prijs is dat wij als vakbeweging moeten doorgaan met de strijd, ondanks de repressie.'

Doorgaan is ook noodzaak, in het vakbondsonvrije Zuid-Korea. 'Zuid-Korea is lid van de OESO en behoort economisch gezien tot de top 11 in de wereld', vertelt Lee. 'Maar de realiteit is dat de maatschappij vol ongelijkheid, sociale uitbuiting en onrechtvaardigheid zit. De situatie van de werknemers is - als het gaat om arbeids- en leefomstandigheden - slecht en we kunnen niet volledig gebruik maken van onze vakbondsrechten. Sinds haar toetreding tot de ILO, 25 jaar geleden, heeft de Koreaanse regering nog niet de vakbondsconventie geratificeerd. Dit betekent dat Zuid-Korea het slechtst ontwikkelde land is wat betreft fundamentele vakbondsrechten.'

Nieuwe president Zuid-Korea

Werknemers worden in Zuid-Korea niet gerespecteerd, stelde Lee. 'Maar deze prijs zal hen kracht geven. En hopelijk zal deze prijs de weg openen voor vrijlating van onze voorzitter.' Op 9 mei waren er presidentsverkiezingen in Zuid-Korea. De als gematigd bekend staande liberaal Moon Jae-in kwam als winnaar uit de bus. Niet de gedroomde kandidaat voor de KCTU, maar wel iemand van wie een wat mildere politiek wordt verwacht. 'Hij zal hopelijk Han’s straf kwijtschelden en dan komt hij snel vrij', zei Lee.

Gebeefd van angst

Tot die tijd moet Han Sang-gyun nog in zijn kleine cel blijven en moed houden. hij in zijn speech weten. ‘Ik moet eerlijk zijn, bij tijd en wijle voel ik me onzeker over de toekomst van onze vakbeweging en zoals elk normaal mens heb ik gebeefd van angst toen ik werd geconfronteerd met geweld en wreedheid’, liet hij in zijn speech weten, ‘maar op dat soort momenten put ik kracht uit de wetenschap dat de wereldwijde vakbeweging, waaronder de FNV, ons echte steun en solidariteit geeft.’

Mondiaal FNV feliciteert Han Sang-gyun van harte met de welverdiende Vakbondsrechtenprijs.

Han Busker roept tijdens uitreiking FNV Vakbondsrechtenprijs op mee te doen aan actie 'Free Han'.

Lees hier de gehele speech van Han Sang-gyun

Tekst: Astrid van Unen

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.