FNV-filmpje: FIFA, doe iets voor stadionbouwers WK Qatar!

Door Redactie 21 mei 2015

De FNV heeft de FIFA in een filmpje opgeroepen eindelijk eens actie te ondernemen tegen de levensgevaarlijke arbeidsomstandigheden bij de bouw van stadions voor het WK 2022 in Qatar. Volgens cijfers van de internationale vakbond ITUC zullen 4000 arbeidsmigranten die meewerken aan de bouw overlijden vóór het WK.

door Arjen Zegers

'We staan aan de vooravond van de verkiezing van de nieuwe FIFA-voorzitter', zegt onze voorzitter Ton Heerts. 'EĆ©n van de belangrijkste taken van die nieuwe voorzitter en de FIFA is om te zorgen dat er geen doden meer vallen bij het bouwen van WK-stadions. Als hier niet tegen opgetreden wordt dan kunnen we straks symbolisch een vak van 4000 plaatsen in het stadion leeghouden ter nagedachtenis aan de mensen die het leven lieten bij de bouw. Het is tijd voor actie.'

Petitie multinationals

De FNV overweegt ook om de FIFA juridisch aan te klagen voor het niet naleven van de mensenrechten van de migrantenarbeiders. Ook de Internationale Bouw- en Houtbond, BWI, is een actie gestart om sponsoren als Adidas, Coca Cola en McDonalds te bewegen hun sponsoring van de FIFA stop te zetten, als de voetbalbond de arbeidsrechten van de migrantenarbeiders niet respecteert. Via de campagne ‘Red Card For FIFA’ roepen ze zo veel mogelijk mensen op een petitie aan de grote multinationals te tekenen. Teken ook de petitie >>

Debat in Amsterdam

Zondag 31 mei vindt er ook een debat plaats over dit thema waaraan ook Ruud Baars (dagelijks bestuur FNV) zal deelnemen, namens de BWI. Het debat 'Qatar 2022, maar een spelletje?' wordt georganiseerd in debatcentrum 'De Nieuwe Liefde' aan de Da Costakade in Amsterdam. Jij kunt er, vanaf 16.00 uur, gratis bij zijn.

Oud-prof Oeki Hoekema kritisch

Aan het debat neemt ook oud-profvoetballer Oeki Hoekema deel. Hij was in 1978 de enige Nederlandse voetballer die protesteerde tegen de deelname van Oranje aan het WK in ArgentiniĆ«, dat toen werd geregeerd door dictator Jorge Videla. Ook nu is hij weer kritisch over een WK, dat van Qatar 2022. In dit filmpje legt hij uit waarom.

Meer video-beelden arbeidsomstandigheden Qatar

Video over Qatar van The Guardian