Video: bouwvakdagloners krijgen meer en beter werk

Dankzij unieke service van de vakbond

Door Redactie 10 augustus 2020

Bouwvakdagloners in Rwanda komen aan meer en beter werk omdat ze diploma's kunnen behalen in hun vak na het afleggen van praktijkexamens. De bewijzen van hun kennis en ervaring zorgen er ook voor dat ze meer respect krijgen van werkgevers. Deze unieke service van de vakbond maakt een wereld van verschil voor de bouwvakkers. Hoe het werkt zie je in de video.

Veel bouwvakkers in Rwanda die als dagloner werken hebben het moeilijk. Ze worden door werkgevers niet serieus genomen, krijgen geen contract, worden onderbetaald en hebben moeite om voldoende werk te vinden.

Certificaat na praktijkexamen

Partner van Mondiaal FNV, vakbond Stecoma, kwam met een unieke oplossing. De bond begon een service die het mogelijk maakt dat bouwvakkers diploma's kunnen krijgen. Bouwvakkers kunnen nu elke paar maanden deelnemen aan een praktijkexamen waarin hun specifieke kennis en ervaring in de bouw wordt getest. Als ze slagen, ontvangen ze een officieel certificaat waarmee ze eenvoudig kunnen bewijzen over welke vaardigheden ze beschikken.

Video

Stecoma heeft al 32.000 bouwvakkers gecertificeerd. De bouwvakkers, werkgevers en de overheid zijn blij met dit certificeringsprogramma. In de video vertellen metselaar Emerance, de vakbond, een werkgever en iemand van de overheid over de gevolgen van de certificaten.