Cambodjaanse restaurateurs Angkor-tempel al een jaar in staking

Door Redactie 23 juli 2019

Zo’n 126 geschoolde arbeiders die de West Mebun-tempel in Cambodja restaureren, staken al een jaar en weigeren terug te keren totdat de voorwaarden worden gegarandeerd die ze eerder hebben uitonderhandeld. De werknemers, die lid zijn van de Federatie van vakbonden voor bouw- en houtarbeiders in Cambodja (BWTUC), waren eerder in dienst bij het Franse archeologische agentschap EFEO, met een cao en goede arbeidsomstandigheden.

Foto: IndustriALL

De BWTUC is gelieerd aan de internationale vakbond BWI. In februari 2018 hoorden de werknemers dat het Cambodjaanse overheidsinstituut APSARA de werkzaamheden overneemt. APSARA heeft een geschiedenis van vakbondsintimidatie. De werknemers werd verteld dat er niet genoeg geld is om ze allemaal volgens hun cao in dienst te nemen. Ze weigeren weer aan het werk te gaan totdat ze de garantie krijgen dat hun vorige overeenkomst in ere wordt hersteld.

Tempel onderdeel van werelderfgoed

Deze Khmer-tempel uit de 11e eeuw maakt deel uit van het Angkor Archeological Park, een UNESCO-werelderfgoed. In 2018 genereerde Angkor $ 116 miljoen aan kaartverkoop, en het is een van de belangrijkste attracties die elk jaar miljoenen toeristen naar Siem Reap brengen. Veel van de West Mebun-restaurateurs zijn al tientallen jaren betrokken bij restauratieprojecten in Angkor en hebben een cruciale rol gespeeld bij het behoud van het unieke culturele erfgoed van Cambodja.

Voorgestelde lonen niet leefbaar

Cambodja biedt maar weinig bescherming voor de rechten van werknemers en heeft geen minimumloon voor de meeste sectoren. De cao waarover de West Mebun-werknemers in 2013 hebben onderhandeld, bracht hen waardigheid en respect in hun werk. Met de lonen en voorwaarden die APSARA heeft voorgesteld, zullen ze nauwelijks kunnen overleven, stelt BWI. Nu zijn ongeschoolde werknemers ingehuurd om hun werk te doen, en er zijn al meldingen van onjuiste betalingen.

Onmiddellijk rond de tafel

De werknemers van West Mebun delen een unieke band met dit historische project en willen de klus die ze begonnen zijn afmaken. APSARA heeft echter voortdurend de verzoeken van de vakbond om te voldoen aan en te onderhandelen over een resolutie genegeerd. BWI vindt het dan ook tijd voor een nieuwe aanpak van APSARA en EFEO: in plaats van de situatie die ze hebben gecreëerd te negeren, moeten ze onmiddellijk met de arbeiders rond de tafel, naar hun eisen luisteren en de lonen en voorwaarden herstellen waarover de vakbond in goed vertrouwen heeft onderhandeld.

Petitie

BWI roept dan ook iedereen op een petitie te tekenen waarin ze APSARA en EFEO oproepen de cao te respecteren, zodat de werknemers terug kunnen keren naar hun werk. Teken hier

Bron: IndustriALL: Mebun justice now!