300 verkopers van Nestlé-Rusland gedwongen tot ontslag

Door Redactie 18 juli 2019

Alle verkoopmedewerkers van Nestlé in Rusland werden op 14 mei uitgenodigd in regionale verkoopcentra in 10 verschillende steden. Daar zouden ‘de zakelijke resultaten’ besproken worden. Ze werden echter in de zalen opgesloten, met bewakers ervoor, en gedwongen om voor ontslag te tekenen ‘met wederzijds goedvinden’.

demonstratie bij Nestlé Rusland - foto IUF

Foto: IUF

De internationale sectorbond IUF bericht met verontwaardiging over de gang van zaken. ‘Voedselgigant Nestlé promoot zichzelf steeds meer als een wellness bedrijf. Het huidige gedrag in het kader van respect voor de rechten van zijn werknemers is echter alles behalve goed’, schrijft de bond op zijn website.

Zelfs niet naar het toilet

De deuren van de zalen op die 14e mei, waarin alle werknemers verzameld werden, waren gesloten en bewakers werden aan de uitgangen geplaatst. Medewerkers kregen de opdracht om in te stemmen met personeelsvermindering door een document te ondertekenen. En anders moesten ze  onmiddellijk ontslag nemen ‘met instemming van de partijen’. Ze mochten de kamer niet verlaten - zelfs niet om naar het toilet te gaan - totdat ze ondertekenden. Telefoongesprekken, berichten versturen en foto’s nemen waren verboden. Een noodambulance was constant aanwezig bij de ingang van elk centrum.

Managers weigerden te onderhandelen

Onder de ontslagen werknemers waren mensen met grote gezinnen, zwangere vrouwen, jonge ouders, gehandicapte medewerkers, werknemers met gehandicapte kinderen en een kankerpatiënt. Ze hebben feitelijk allemaal wettelijke bescherming tegen ontslag. Sinds november 2018 heeft de Sales Force Employees’ Union - lid van de IUF-gelieerde koepelbond AIWUR - geprobeerd in gesprek te komen met het management van Nestlé nadat geruchten over een aanstaande reorganisatie opdoken. Managers weigerden te onderhandelen en voerden aan dat er geen ontslagen van verkoopmedewerkers waren gepland.

Bond eist ongeldigverklaring

Leden van de bond hebben in de kantoren en faciliteiten van Nestlé in heel Rusland geprotesteerd en gedemonstreerd. Gesprekken tussen de vakbond en het management in Rusland konden de basisproblemen niet oplossen. De vakbond eist nu, met steun van de IUF, dat Nestlé onmiddellijk en onvoorwaardelijk alle acties van gedwongen ontslagneming annuleert die zijn uitgevoerd in verband met de reorganisatie. De verkregen handtekeningen moeten als nietig en ongeldig worden beschouwd en het bedrijf moet een formele verontschuldiging afgeven en te goeder trouw onderhandelen met de vakbond.

Bron:
IUF

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.