Kabinet vergroot inzet voor mensenrechten in Colombia

Door Redactie 13 december 2018

Eind november was premier Mark Rutte met een grote handelsdelegatie in Colombia. Mondiaal FNV en tien andere maatschappelijke organisaties van het Colombia Platform Nederland riepen de premier de afgelopen weken op om tijdens zijn bezoek aandacht te besteden aan de zorgelijke mensenrechtensituatie en aan te dringen op het spoedig uitvoeren van twee jaar oude vredesakkoord.

Demonstratie Colombia 2017

Rutte reisde naar het plaatsje Apartadó in het noordwesten van Colombia om met eigen ogen te zien hoe de situatie is. Hij sprak er met sociale leiders en het werd hem duidelijk dat plattelandsontwikkeling alleen toekomst heeft wanneer er ook garanties voor de veiligheid van de bevolking zijn.

Petitie en goed gesprek

Op verzoek van de tien organisaties sprak vicepremier Schouten persoonlijk met zes nationale vakbonds- en sociale leiders in Bogota. De onvolledige uitvoering van het vredesakkoord, het vermoorden en bedreigen van mensenrechtenverdedigers, het gebrek aan vrijheid voor vakbondsorganisaties om zich te organiseren en de stigmatisering van sociale bewegingen zijn de meest urgente thema’s, aldus de leiders.

Schouten kreeg een petitie overhandigd waarin werd opgeroepen om belangrijke onderdelen van het vredesakkoord uit te voeren, namelijk, de bescherming van gemeenschappen en sociale leiders en de onmiddellijke uitvoering van het ‘Pact voor het Leven’ dat president Duque heeft gesloten in augustus.

Gedeelde urgentie

Het Colombia Platform is verheugd dat premier Rutte in zijn afsluitende persconferentie refereerde aan dit Pact en dat hij zei dat hij het vredesakkoord uitgevoerd wil zien worden. Volgens Rutte deelt president Duque het gevoel van urgentie en heeft deze vorige week een actieplan gepresenteerd om het moorden te stoppen. Het Nederlandse kabinet toont hiermee leiderschap voor vergrote aandacht en inzet voor mensenrechten in Colombia.

De eerste acht maanden van dit jaar zijn er al 110 mensen vermoord, omdat ze actief waren voor hun vakbond, mensenrechten- of milieuorganisatie, buurtraad of een comité van slachtoffers of vrouwen. Rutte zegt grote zorgen te hebben over die moorden op verdedigers van mensenrechten.

Monitoren

Tot op heden heeft de Colombiaanse overheid onvoldoende urgentie gegeven aan het beschermen van sociale leiders. Het is nu van belang om te monitoren of er vooruitgang geboekt wordt op de beloftes van president Duque. Daarom zijn de organisaties in het Colombia Platform voortdurend in gesprek met hun partners en de sociale leiders op nationaal niveau en in de lokale gemeenschappen. De aandacht vanuit de Nederlandse overheid voor het verbeteren van de situatie in Colombia draagt bij aan de bescherming en bevordering van het werk van deze mensenrechtenverdedigers.

Brief aan Rutte tbv handelsmissie Colombia
Bijlage bij brief aan Rutte: IMVO en de handelsmissie Colombia
Petitie maatschappelijk organisaties Colombia

ITUC proposed resolution on human rights and peace in Colombia

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.