De best practice van sociale dialoog

Hoe een succesvolle sociale dialoog ontstond uit een conflict bij een agrarisch exportbedrijf met meer dan 16.000 werknemers. Het hele verhaal bekijk je in de video.

Het Peruaanse agrarische exportbedrijf Camposol is één van de grootste exporteurs van verse groente en fruit naar o.a. Nederland en andere landen in Europa en de VS. Het bedrijf heeft meer dan 16.000 werknemers. Tot 2014 waren de vakbonden en het bedrijf het nooit eens en praatten niet met elkaar. Er was geen vertrouwen. Een grote staking bracht het besef dat het roer om moest. Uit het conflict groeide een succesvolle sociale dialoog tussen het bedrijf en de werknemers.

Bedrijfsleiding en vakbond leerden in Nederland via Mondiaal FNV en de SER hoe het overleg hier gaat tussen werknemers en werkgevers. Er heest nu arbeidsvrede, door de permanente dialoog zijn ook de arbeidsvoorwaarden verbeterd.

Samenwerking voor hele sector

Sinds deze ervaring met Camposol en de vakbond van Camposol, Sitecasa, zijn we bezig met het opschalen van dit voorbeeld naar de hele sector van de groente- en fruitexport. We werken daarin sinds enige jaren samen met het Ethical Trading Initiative uit Engeland. In Peru is een adviesgroep geformeerd waarin Peruaanse producenten, deskundigen, Engelse inkopers en vakbonden samenwerken om de dialoog te promoten in de gehele sector. Dit initiatief heet ‘Fruits of Peruvian Dialogue’. Zie ook:  www.fruitsofperuviandialogue.org

Film best practice

In de film vertellen bedrijf en vakbonden het hele verhaal: hoe een conflict kan leiden tot goed overleg en arbeidsrust.