5 redenen waarom vakbonden en vakbondsrechten essentieel zijn in je due diligence

Ben je al bezig met mensenrechten due diligence of wil je hiermee aan de slag gaan? Vergeet vakbondsrechten hier dan niet in mee te nemen. Lees verder en ontdek 5 redenen waarom dit essentieel is!

1.   Vakbonden stellen werknemers centraal

Werknemers weten zelf het beste tegen welke problemen zij aanlopen. Vakbonden stellen hen dan ook centraal, zij bepalen mede de prioriteiten bij het oplossen van (risico’s op) mensenrechtenschendingen.

2.   Vakbonden zorgen voor fatsoenlijk werk

Vakbonden onderhouden dialoog en onderhandeling met werkgevers, wat essentieel is voor:

• het bereiken van Decent Work met een leefbaar loon, veiligheid en gezondheid;
  • het tegengaan van discriminatie, kinderarbeid en dwangarbeid.

3.   Vakbonden bieden continuïteit

De situatie van werknemersrechten verandert steeds weer. Er zijn altijd nieuwe problemen en uitdagingen die moeten worden opgelost. Daar is een structuur voor nodig: betekenisvol, constructief en continue overleg tussen vakbonden en werkgevers.

4. Vakbonden zorgen voor naleving arbeidsrechten

Steeds meer onderzoek toont aan dat de aanwezigheid van cao-overleg en sociale dialoog de beste garantie geeft op het respecteren van de arbeidsrechten. Bovendien bevordert sociale dialoog de betrokkenheid van werknemers bij het bedrijf en draagt het bij aan arbeidsrust, een hogere arbeidsproductiviteit en minder personeelswisselingen.

5. Vakbonden verbeteren de kwaliteit van certificering

Certificering en auditing helpen bij het opsporen van problemen. Maar bij onvoldoende betrokkenheid van vakbonden kunnen uitkomsten van deze controles minder betrouwbaar zijn. Voor duurzame verbeteringen zijn onafhankelijke vakbonden nodig.

Overtuigd?

Lees dan hier 5 tips over hoe je vakbondsrechten op een goede manier in je due diligence processen kunt integreren!

Meer weten?

Lees de manual Respecting Trade Union Rights in Global Value Chains.