Hulp aan studenten op stage

Verhalen uit de klas van gastdocent Rosa

Als gastlesdocent hoor je in de klas heel wat verhalen van studenten. En daar komen ook stageverhalen voorbij. Positieve maar helaas ook minder succesvolle ervaringen. En als je op een gegeven moment denkt alles wel een keer gehoord te hebben, vertelt een student zijn stage-ervaring. Een verhaal dat verteld moet worden. Wat, lees je in de blog van gastdocent Rosa.

Studerende student

Het bedrijf waar de student uit mijn gastles stage liep draaide volledig op stagiair(e)s: 17 in totaal! Naast de eigenaar zelf werkten er geen andere werknemers. Kortom: deze werkgever buitte stagiair(e)s uit en gebruikte ze als gratis werkkrachten om zijn bedrijf draaiende te houden. En iedereen weet: daar is een stage niet voor bedoeld.

Mijn verbazing werd nog groter toen ik hoorde dat deze jongen na afloop van zijn stage bleef werken voor dit bedrijf, maar hier tegen de afspraak in niets voor betaald had gekregen! Gelukkig was er bij de school al een melding gemaakt over deze situatie en heeft de FNV na het horen van dit verhaal contact opgenomen met SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs), zodat zij een onderzoek kunnen instellen naar dit bedrijf als stageplek.

Goed voorbereid op stage

Als student ben je afhankelijk van het stagebedrijf om jouw beoordeling voor school te halen. Dit maakt het vaak moeilijk voor studenten om misstanden te melden. Daarom ervaren wij het als waardevol om in gesprek te gaan met studenten over wat zij meemaken op hun werk en stage. Dat is mede waarom wij een stagegastles in ons lesaanbod hebben opgenomen. Wanneer spreek je van een goede stage en wat kan je als student zelf doen om je stage tot een succes te maken. In ieder geval was deze student erg blij om gehoord te worden over wat hem was overkomen. En blij dat hij nu weet waar hij terecht kan voor hulp in dit soort situaties.

Vraag nu onze 'Alles over je stage' les aan