Renske van Slooten (51) viel na 33 jaar hard werken in de zorg uit met een ‘vette burn-out’. De uitkering die ze via UWV kreeg bleek achteraf te hoog. De FNV zorgde ervoor dat ze niets terug hoefde te betalen.
Tekst Pien Heuts Beeld Martin de Bouter
Tevreden kijkt Renske van Slooten de grote tuin rond. Poes Spinner (18) blikt vanuit de keuken afwachtend toe. Ze zijn net verhuisd. 'Na een ingrijpende scheiding hebben Spinner en ik lang op verschillende plekken moeten logeren', vertelt Renske. 'Nu hebben we eindelijk een huis en kunnen we een nieuwe start maken.'
Als verzorgende individuele gezondheidszorg heeft ze een lange loopbaan achter de rug. Bij verschillende Friese werkgevers was ze actief in de ouderenzorg, specialistische zorg en de thuiszorg. Dat werk deed ze met hart en ziel. 'Ik ben heel perfectionistisch. Vijf jaar geleden werd duidelijk dat ik ADHD heb. Had ik maar eerder medicatie gekregen. De ADHD maakt dat ik mijn werk altijd vooropstelde en alles voor mijn cliënten deed. Daarnaast ben ik natuurlijk van de oude stempel: werken, werken, werken.'
Ik was te moe om alle post open te maken.
Het harde werken, gecombineerd met haar scheiding, brak Renske in maart 2025 uiteindelijk op. Ze zat net in de proeftijd van een nieuwe baan. 'Ik kon alleen nog maar huilen', zegt ze. 'Voor mijn huisarts was het snel duidelijk. Hij zei: 'Je batterij is leeg, je moet nu écht tot rust komen.' Ondanks mijn ADHD heb ik weken als een zombie bij een vriend op de bank gelegen. Ik kon niks meer.'
Omdat Renske in haar maand proeftijd zat, moest ze de Ziektewet-uitkering bij UWV aanvragen. Haar salaris stopte onmiddellijk. 'Ik was blij dat de uitkering niet veel verschilde van het salaris dat ik daarvoor kreeg. Verder heb ik me er niet in verdiept; ik was te moe om alle post van UWV open te maken.' Op haar telefoon laat ze zien dat ze in 2025 ruim tachtig brieven van de instantie ontving.
Op een gegeven moment bleek dat ze behalve een Ziektewet-uitkering maandenlang ook ten onrechte een WW-uitkering had ontvangen. 'Ik raakte in paniek. Ik was nog nooit van een uitkering afhankelijk geweest en heb meteen UWV gebeld. Het zou worden uitgezocht en het zou wel goed komen. Maar na nog verschillende keren gebeld te hebben, hoorde ik niets meer. Tot ik op 17 juni 2025 een brief kreeg dat ik het te veel uitgekeerde geld moest terugbetalen. Ik heb direct contact gezocht met de FNV. Hoe moest ik dat geld terugbetalen? Ik zat in de schulden.'
Ik kan nu weer vooruitkijken.
FNV-jurist Janke Meerstra tekende bezwaar aan bij UWV. 'Ik heb tijdens de hoorzitting duidelijk gemaakt dat mijn cliënte niet wist dat ze te veel uitkering had gekregen en bovendien een aantal keren bij UWV aan de bel heeft getrokken. Daarop reageerde UWV schappelijk en gaf toe dat het zijn fout is. Mijn cliënte hoefde niets terug te betalen.'
Renske is opgelucht dat het goed is afgelopen. 'Vanwege die burn-out kon ik niet helder nadenken. Het is zo fijn dat ik de zaak uit handen kon geven. Nu kan ik weer vooruitkijken. Sinds kort doe ik wat vrijwilligerswerk bij de uitgifte van groente en fruit voor mensen met een laag inkomen in Franeker. Dat doet me goed. Van de burn-out ben ik nog niet af, maar ik ben op de goede weg.'
Zit jij in een lastige situatie, zoals Renske die onverwacht een te hoge UWV‑uitkering moest terugbetalen? De juristen van de FNV staan voor je klaar als je lid bent. Ze geven jaarlijks veel advies en ondersteunen bij duizenden zaken, van conflicten met een werkgever tot problemen met een uitkering.
Lees meer over onze juridische hulp en hoe je contact met ons kunt opnemen.