Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP)

Download een voorbeeld van een POP

Hoe zorg je ervoor dat je jouw persoonlijke ontwikkeling ook in je werk voldoende aandacht geeft? Als betrokken en bevlogen medewerker lever je een bijdrage aan de doelstellingen van de organisatie waarvoor je werkt. En andersom kunnen zij ook bijdragen aan jouw doelen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling.

Met hulp van een Persoonlijk Ontwikkelingsplan bepaal je waar jouw ambities liggen en hoe jouw werkgever daaraan kan bijdragen. Een Persoonlijk Ontwikkelingsplan helpt je om focus aan te brengen in de kennis en vaardigheden die je wilt ontwikkelen. Wil je een eigen POP maken? Gebruik dan ons handige en overzichtelijke voorbeeld van een Persoonlijk Ontwikkelingsplan en ga aan de slag.
 

Download het POP voorbeeld

Waarom een Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP)?

Een Persoonlijk Ontwikkelingsplan is bij uitstek een manier om je eigen loopbaan en ontwikkeling  een boost te geven. In het plan schrijf je bijvoorbeeld wat je wilt leren en welke competenties je wilt ontwikkelen. Dit bespreek je met je werkgever. Samen bepalen jullie welke stappen er nodig zijn om jouw doelen te bereiken. Bijvoorbeeld:

  • een training of cursus volgen
  • de mogelijkheid om op een andere afdeling mee te kijken
  • maar ook ondersteuning in de vorm van coaching of begeleiding door je leidinggevende

Een Persoonlijk Ontwikkelingsplan is dus een goede basis om met je werkgever concrete invulling te geven aan jouw ontwikkeling. Daarnaast kan het ook een mooie aanleiding zijn om het over je doorgroeimogelijkheden, functie inhoud en/of salaris te hebben.

Hoe begin je aan een Persoonlijk Ontwikkelingsplan?

Het woord persoonlijk zegt al een hoop: het gaat om jouw ontwikkeling en dus begint het plan ook bij jezelf. Goede kennis van jezelf en waar je ambities liggen, zorgt ervoor dat je keuzes maakt die bij jou passen. En je houdt daarmee het initiatief voor je eigen ontwikkeling.

Vraag jezelf af waar je nu goed in bent en echt dé expert in wilt worden. Of wat je nu misschien nog minder goed afgaat, maar waar jezelf in wilt trainen om beter te worden. Zo kun je je eigen capaciteiten ontwikkelen om zo goed mogelijk te worden in de baan die je nu hebt, of ervoor zorgen dat je klaar bent voor toekomstige functies die je ambieert. Is er een baan of functie die je over een (aantal) jaar zou willen bekleden? Onderzoek welke kennis en vaardigheden je nodig hebt om in die baan te groeien. Misschien staan er vacatureteksten online en kun je bekijken welke competenties worden gevraagd. Die kun je vervolgens opnemen in je persoonlijk ontwikkelingsplan. Weet je werkgever ook meteen wat jouw ambities zijn!

Zodra je weet waar jouw ambities liggen, kun je deze SMARTIE maken. SMARTIE betekent dat al jouw doelen in jouw POP én de resultaten:

  • Specifiek zijn
  • te Meten zijn
  • Afgestemd en Afgesproken zijn met je leidinggevende
  • Realistisch uit te voeren
  • Tijdgebonden
  • Inspirerend, en
  • Engagerend zijn

In het Persoonlijk Ontwikkelingsplan bepaal je wat je gaat doen om de klanttevredenheid te verhogen en wanneer je hierin bent geslaagd. Maak hierover afspraken met je leidinggevende: wat zijn volgens jullie de kenmerken van een tevreden klant? Bijvoorbeeld een klant die een review met 5 sterren geeft of bepaalde antwoorden in een klanttevredenheidsonderzoek. Als je dat hebt bepaald, kun je jouw ambitie meetbaar maken. Bijvoorbeeld door te kijken hoeveel van deze tevreden klanten je nu hebt en hoeveel je daarin wilt groeien. Dit moet wel een realistische doelstelling zijn. Realistisch houdt in dat jouw doel zelf kunt realiseren in de tijd die ervoor staat. Ook daar maak je met je leidinggevende afspraken over. Je kunt zelf bedenken welke ondersteuning, tijd en training je nodig hebt om jouw doel te behalen. Heb je bijvoorbeeld tijd nodig om mee te luisteren in het callcenter van de klantenservice? Wil je een online enquête bouwen om de klanten te bevragen? Wil je een training volgen over gesprekstechnieken? Dan kun je hierover concrete afspraken maken. Door af te spreken wanneer je jouw doel moet hebben behaald, maak je de afspraak tijdgebonden. Let er wel op dat je jezelf voldoende tijd geeft om de ondersteuning te krijgen en trainingen te volgen die je in je POP hebt afgesproken. En dat je de kans krijgt om jouw doel te halen. In het voorbeeld hierboven zou je voldoende klanten moeten krijgen in de afgesproken periode om daadwerkelijk de stijging in de klanttevredenheid te realiseren.

Hieronder vind je nog een aantal voorbeelden van doelen die je in jouw Persoonlijk Ontwikkelingsplan kunt zetten:

  • Ervaring opdoen in een nieuwe functie
    Hiervoor kun je gesprekken plannen met collega’s die een functie hebben waar je graag naartoe zou willen groeien. Je kunt in kaart brengen welke competenties zij hebben die volgens hen essentieel zijn voor deze functie. Dan kun jij je daarin ontwikkelen met relevante trainingen en ondersteuning.
  • Tijd beter managen
    Je tijd goed managen helpt je effectiever te zijn in je werk. Of je wilt overzicht creëren in je werkzaamheden om beter prioriteiten te stellen. Een relevante workshop is ‘Meer grip op je workflow met de bullet journal’ van FNV Professionals (gratis voor leden). Als je besluit lid te worden van de FNV, kun je deze workshop direct gratis volgen.  
  • Nieuwe ideeën vormen
    Hoe kom je op ideeën? Ook dit is een vaardigheid die je kunt ontwikkelen en die van pas kan komen in je dagelijks werk. Volg bijvoorbeeld de workshop van FNV Profesionals over creatief denken 'Het creatieve brein'. Deze training is gratis voor FNV-leden.
  • Leren netwerken
    Een relevant netwerk hebben kan bijdragen aan je huidige functie maar ook aan jouw toekomstige carrière. De FNV biedt hier ook hiervoor een relevante online workshop ‘Netwerken’ bij FNV Werkt, waarin je onder andere een netwerkanalyse maakt.

 

Lidmaatschap FNV

Waar kun je op rekenen als je lid bent van FNV?

Als lid van FNV krijg je onbeperkt toegang tot onze producten en diensten rondom jouw persoonlijke ontwikkeling. Wil je in gesprek gaan over jouw loopbaan en ontwikkelwensen? En daarmee ontdekken wat jouw kwaliteiten zijn en welke baan daarbij past? De loopbaanconsulenten van de FNV helpen graag je in deze zoektocht. Of weet je al wat jouw ontwikkel wensen zijn en zoek je daarvoor een gerichte workshop of training? Dan ga je veel plezier beleven aan ons diverse aanbod. Met een FNV-lidmaatschap staat jouw ontwikkeling nooit stil.


Waarom zou je lid worden van de FNV?

In ieders loopbaan zijn vaak momenten waar je de steun van een vakbond achter je wilt hebben. Als je ziek wordt, werkdruk ervaart, als je zwanger bent, als je functie verandert. Kortom, bij alles wat er in jouw werkend leven op je pad kan komen, weten wij wat jouw rechten en plichten zijn. Daarnaast maak je ons sterker aan de cao-onderhandelingstafel voor jou en je collega’s. Betere arbeidsvoorwaarden, zoals een hoger loon zijn juist in deze moeilijke tijden enorm belangrijk. Ben je zelfstandige? Dan is de FNV er ook voor jou. Bijvoorbeeld met  juridische hulp, contractscreening en begeleiding en onze incassoservice. Bekijk hier alle voordelen van het lidmaatschap.

Word je ook lid? Betaal voor de eerste 4 maanden slechts €25 totaal. Daarna maximaal €17,75 per maand afhankelijk van je inkomen. Als student, gepensioneerde of werknemer met een (tijdelijk) lager inkomen, kan je contributie omlaag.

 Word lid

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.