Hoe zorg je ervoor dat je jouw persoonlijke ontwikkeling ook in je werk voldoende aandacht geeft? Als betrokken en bevlogen medewerker lever je een bijdrage aan de doelstellingen van de organisatie waarvoor je werkt. En andersom kunnen zij ook bijdragen aan jouw doelen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling.
Met hulp van een Persoonlijk Ontwikkelingsplan bepaal je waar jouw ambities liggen en hoe jouw werkgever daaraan kan bijdragen. Een Persoonlijk Ontwikkelingsplan helpt je om focus aan te brengen in de kennis en vaardigheden die je wilt ontwikkelen. Wil je een eigen POP maken? Gebruik dan ons handige en overzichtelijke voorbeeld van een Persoonlijk Ontwikkelingsplan en ga aan de slag.
Een Persoonlijk Ontwikkelingsplan is bij uitstek een manier om je eigen loopbaan en ontwikkeling een boost te geven. In het plan schrijf je bijvoorbeeld wat je wilt leren en welke competenties je wilt ontwikkelen. Dit bespreek je met je werkgever. Samen bepalen jullie welke stappen er nodig zijn om jouw doelen te bereiken. Bijvoorbeeld:
Een Persoonlijk Ontwikkelingsplan is dus een goede basis om met je werkgever concrete invulling te geven aan jouw ontwikkeling. Daarnaast kan het ook een mooie aanleiding zijn om het over je doorgroeimogelijkheden, functie inhoud en/of salaris te hebben.
Het woord persoonlijk zegt al een hoop: het gaat om jouw ontwikkeling en dus begint het plan ook bij jezelf. Goede kennis van jezelf en waar je ambities liggen, zorgt ervoor dat je keuzes maakt die bij jou passen. En je houdt daarmee het initiatief voor je eigen ontwikkeling.
Vraag jezelf af waar je nu goed in bent en echt dé expert in wilt worden. Of wat je nu misschien nog minder goed afgaat, maar waar jezelf in wilt trainen om beter te worden. Zo kun je je eigen capaciteiten ontwikkelen om zo goed mogelijk te worden in de baan die je nu hebt, of ervoor zorgen dat je klaar bent voor toekomstige functies die je ambieert. Is er een baan of functie die je over een (aantal) jaar zou willen bekleden? Onderzoek welke kennis en vaardigheden je nodig hebt om in die baan te groeien. Misschien staan er vacatureteksten online en kun je bekijken welke competenties worden gevraagd. Die kun je vervolgens opnemen in je persoonlijk ontwikkelingsplan. Weet je werkgever ook meteen wat jouw ambities zijn!
Zodra je weet waar jouw ambities liggen, kun je deze SMARTIE maken. SMARTIE betekent dat al jouw doelen in jouw POP én de resultaten:
In het Persoonlijk Ontwikkelingsplan bepaal je wat je gaat doen om de klanttevredenheid te verhogen en wanneer je hierin bent geslaagd. Maak hierover afspraken met je leidinggevende: wat zijn volgens jullie de kenmerken van een tevreden klant? Bijvoorbeeld een klant die een review met 5 sterren geeft of bepaalde antwoorden in een klanttevredenheidsonderzoek. Als je dat hebt bepaald, kun je jouw ambitie meetbaar maken. Bijvoorbeeld door te kijken hoeveel van deze tevreden klanten je nu hebt en hoeveel je daarin wilt groeien. Dit moet wel een realistische doelstelling zijn. Realistisch houdt in dat jouw doel zelf kunt realiseren in de tijd die ervoor staat. Ook daar maak je met je leidinggevende afspraken over. Je kunt zelf bedenken welke ondersteuning, tijd en training je nodig hebt om jouw doel te behalen. Heb je bijvoorbeeld tijd nodig om mee te luisteren in het callcenter van de klantenservice? Wil je een online enquête bouwen om de klanten te bevragen? Wil je een training volgen over gesprekstechnieken? Dan kun je hierover concrete afspraken maken. Door af te spreken wanneer je jouw doel moet hebben behaald, maak je de afspraak tijdgebonden. Let er wel op dat je jezelf voldoende tijd geeft om de ondersteuning te krijgen en trainingen te volgen die je in je POP hebt afgesproken. En dat je de kans krijgt om jouw doel te halen. In het voorbeeld hierboven zou je voldoende klanten moeten krijgen in de afgesproken periode om daadwerkelijk de stijging in de klanttevredenheid te realiseren.
Hieronder vind je nog een aantal voorbeelden van doelen die je in jouw Persoonlijk Ontwikkelingsplan kunt zetten:
Waar kun je op rekenen als je lid bent van FNV?
Als lid van FNV krijg je onbeperkt toegang tot onze producten en diensten rondom jouw persoonlijke ontwikkeling. Wil je in gesprek gaan over jouw loopbaan en ontwikkelwensen? En daarmee ontdekken wat jouw kwaliteiten zijn en welke baan daarbij past? De loopbaanconsulenten van de FNV helpen graag je in deze zoektocht. Of weet je al wat jouw ontwikkel wensen zijn en zoek je daarvoor een gerichte workshop of training? Dan ga je veel plezier beleven aan ons diverse aanbod. Met een FNV-lidmaatschap staat jouw ontwikkeling nooit stil.
Waarom zou je lid worden van de FNV?
In ieders loopbaan zijn vaak momenten waar je de steun van een vakbond achter je wilt hebben. Als je ziek wordt, werkdruk ervaart, als je zwanger bent, als je functie verandert. Kortom, bij alles wat er in jouw werkend leven op je pad kan komen, weten wij wat jouw rechten en plichten zijn. Daarnaast maak je ons sterker aan de cao-onderhandelingstafel voor jou en je collega’s. Betere arbeidsvoorwaarden, zoals een hoger loon zijn juist in deze moeilijke tijden enorm belangrijk. Ben je zelfstandige? Dan is de FNV er ook voor jou. Bijvoorbeeld met juridische hulp, contractscreening en begeleiding en onze incassoservice. Bekijk hier alle voordelen van het lidmaatschap.
Word je ook lid? Betaal voor de eerste 4 maanden slechts €25 totaal. Daarna maximaal €17,75 per maand afhankelijk van je inkomen. Als student, gepensioneerde of werknemer met een (tijdelijk) lager inkomen, kan je contributie omlaag.