Eenvoudig belastingaangifte doen met onze 7 survivaltips

Veel mensen vinden belastingaangifte doen een lastige klus. Leuker kunnen we het misschien niet maken, maar wel makkelijker met deze 7 survivaltips.

Tip 1: Doe op tijd aangifte

Dit is misschien een open deur, maar toch vergeten jaarlijks zo’n 300 duizend mensen aangifte te doen. Terwijl het je erg makkelijk wordt gemaakt. De meeste mensen krijgen in januari of februari de jaaropgaaf van hun werkgever of uitkeringsinstantie. Op het moment dat je de jaaropgaaf ontvangt, kun je aangifte doen. Daarnaast krijg je automatisch bericht van de Belastingdienst waarin staat tot wanneer je belastingaangifte kunt doen. De uiterste datum is 1 mei. Ben je toch te laat? Krijg je ook nog een herinnering en een aanmaning van de Belastingdienst.

Tip 2: vraag direct uitstel aan

Schiet je gelijk in de stress bij de gedachte aan aangifte? Dan heb je ook de mogelijkheid om dit klusje direct uit te stellen. Je mag zonder te zeggen waarom, je aangifte 4 maanden vooruit schuiven, dus tot 1 september 2021. Heb je langer dan 4 maanden uitstel belastingaangifte nodig? Dan moet je van de Belastingdienst verplicht een reden opgeven bij de aanvraag. De Belastingdienst bepaalt dan of je recht hebt op uitstel.

Tip 3: verzamel alle documenten

Een goede voorbereiding is het halve werk. Verzamel van te voren alle documenten. Dan zal de aangifte een stuk sneller en soepeler verlopen. Wil je weten wat je nodig hebt voor de aangifte over 2020? Download dan onze checklist voor IB-aangifte.

Tip 4: Achterhaal of je recht hebt op toeslagen

Onder bepaalde omstandigheden en voorwaarden kun je aanspraak maken op toeslagen. Denk aan huur- of zorgtoeslag. Zorg dat je dit voor jezelf hebt uitgezocht vóór je aangifte doet. Je kunt deze toeslagen aanvragen tijdens je aangifte over 2020. Maar je kan ze ook eerder of later aanvragen.

Weten welke toeslagen er zijn en of jij recht hebt op toeslag? Kijk dan op de website van de Belastingdienst of download direct onze gratis brochures over huurtoeslag en zorgtoeslag.

Tip 5: Zorg dat je alle aftrekposten en kortingen op een rijtje hebt

Bepaalde kosten die je maakt, voor je huis, je studie of de zorg van jezelf en derden, kun je als aftrekpost opvoeren tijdens je aangifte. Zorg dat je van te voren weet welke aftrekposten jij over 2020 kan opvoeren en zorg voor bewijsstukken. Weten welke aftrekposten jij over je aangifte over 2020 mag opvoeren? Download onze gratis Brochure ‘Betaal minder belasting! Aftrekposten voor jouw aangifte over 2020’.

Tip 6: Doe op het juiste moment aangifte

Je kunt aangifte doen tussen 1 maart en 1 mei. Het is vooral druk op de eerste en de laatste dagen van die periode. Ook vertelt de Belastingdienst dat je grote drukte kunt verwachten als het slecht weer is en weekend. Als je merkt dat je door drukte geen aangifte kunt doen, stel het dan een dagje uit. Wie trouwens voor 1 april aangifte doet, krijgt voor 1 juli bericht van de Belastingdienst.

Tip 7: Belastingen lastig? Niet met Belastingservice FNV

Wil jij graag dat iemand je helpt met het op tijd en correct invullen van je belastingaangifte en toeslagen? Klop dan aan bij Belastingservice FNV. In de brochure ‘Zo werkt Belastingservice FNV’ lees je alles over deze gratis dienst voor FNV-leden en hun partners. Zo weet jij met welke vragen je kan aankloppen, waarmee Belastingservice FNV je niet kan helpen en hoe en wanneer je je voor hulp bij de aangifte van je inkomstenbelasting kan aanmelden.

Let op: Soms lukt het niet direct om een afspraak in te plannen. Dan hebben we op de korte termijn geen beschikbaarheid. Probeer het over enkele weken nog eens. We garanderen dat we iedereen helpen met hun aangifte dit jaar. FNV-leden krijgen tot 1 september de tijd.