Luister naar FNV Kraamcast

Dé podcast over de ontwikkelingen in de kraamzorg

Wij maken ons oprecht zorgen over voortbestaan van dit mooie vak. Komt straks kraamzorg op een lijstje met verdwenen beroepen te staan? In deze podcastserie word je bijgepraat over de laatste ontwikkelingen in de kraamzorg.

Kraamcast aflevering 7

Tot heden hebben wij voornamelijk kraamverzorgenden geïnterviewd. Deze keer een intiem kijkje achter de schermen. Een gesprek met een moeder. Kraamzorg door de ogen van een kraamvrouw. Wat is eigenlijk noodzakelijke zorg?

Kraamcast aflevering 6

Is digitalisering een onontbeerlijk deel van de oplossing voor de problemen in de kraamzorg? Noodoplossing die nooit weggaat of een kans op een betere zorg? Een gesprek over kraamzorg anno 2024, minder personeel, minder kraamzorg.

Kraamcast aflevering 5

Vakbondsbestuurder Andreas blikt terug op het jaar 2023 en kijkt vooruit naar 2024. Het jaar 2023 was een veelbewogen jaar. Een jaar waarin kraamverzorgenden vol verwachtingen uitkeken naar de cao-onderhandelingen. Het jaar is inmiddels voorbij en er is nog steeds geen cao. Wil je meer weten? Luister naar de vijfde aflevering van Kraamcast

Kraamcast aflevering 4

Vakbondsbestuurder Andreas praat met vijf werknemers, leden van de BAR (Branche Advies Raad) van de kraamzorg. In voorgaande afleveringen spraken we over toekomst van de kraamzorg. In deze aflevering staat centraal de vraag: hebben kraamverzorgenden de toekomst? In deze aflevering praat ik met vijf professionals over hun werk. Hoe ziet de wereld van de kraamzorg eruit door de ogen van kraamverzorgenden? Ben je nieuwsgierig, luister naar de vierde aflevering van de Kraamcast.

Kraamcast aflevering 3

Vakbondsbestuurder Andreas praat met drie werknemers over de toekomst van de kraamzorg. Wat als er geen kraamzorg meer is in Nederland. Wat dan? Wat zijn dan de gevolgen? Luister naar de podcast.

Kraamcast aflevering 2

Vakbondsbestuurder Andreas praat met Feli Escarabajal, onderhandelaar voor de cao Kraamzorg. Heel veel cao’s werden afgelopen maanden afgesloten met een forse loonsverhoging, zoals bij de ziekenhuizen, de GGZ en de kinderopvang. Hoe zit het met de cao Kraamzorg? Luister naar de podcast.

Kraamcast aflevering 1

Vakbondsbestuurder Andreas praat met Annemiek van de BAR (brancheadviesraad) van FNV Zorg & Welzijn over hun inspanningen om dit prachtige vak te behouden. De BAR heeft een kernboodschap opgesteld. Een van de stellingen (hoe kan het ook anders) is ‘Goede kraamzorg kan niet zonder goede arbeidsvoorwaarden’. De hele podcast kun je hier beluisteren.

Meepraten?

Wil je ook meepraten over de toekomst van de Kraamzorg, mail dan naar Andreas Prochniak via andrzej.prochniak@fnv.nl.