Geen ABU-cao voor intercedenten in vaste dienst

Wat dan wel?

Vanaf 1 oktober 2012 is er geen ABU-cao voor vaste medewerkers van uitzendondernemingen meer overeengekomen. De ABU-werkgevers wilden geen sector cao meer. En ondanks enkele pogingen samen met een aantal ondernemingsraden zijn werkgevers in ABU-verband niet meer aan tafel gekomen.

Geen cao, wat zijn de gevolgen?

Wat je arbeidsvoorwaarden nu zijn is van een aantal gingen afhankelijk, waaronder of je al een arbeidsovereenkomst bij een ABU-uitzendbureau had voor 1-10-2012 of dat je later in dienst bent gekomen. De onderneming waarbij je werkt kan:

1. Een eigen cao afspreken
  2. Een arbeidsvoorwaardenregeling met de ondernemingsraad bespreken
  3. Per medewerker afspraken maken

In de praktijk betekent dit dat er dat er geen of slechts kleine loonsverhogingen meer worden afgesproken. Dus gaat je salaris zeker bij een hoge inflatie langzaam maar zeker achteruit. Ook kan het zijn dat voor nieuwe collega’s na 1 oktober 2012 andere arbeidsvoorwaarden zijn gaan gelden. Dat betekent dat jij en je nieuwe collega wel hetzelfde werk doen, maar tegen verschillende arbeidsvoorwaarden.

Wat gebeurt er met jouw arbeidsvoorwaarden?

• Als jouw werkgever bij de ABU is aangesloten, dan zijn de arbeidsvoorwaarden in de cao onderdeel gaan uitmaken van de individuele arbeidsovereenkomst.
  • Is jouw werkgever geen lid van de ABU, dan hangt het er vanaf wat er in je arbeidsovereenkomst staat. Meestal staat erin dat de cao onderdeel uitmaakt van het contract. In deze gevallen blijven de afspraken van de cao gelden totdat je zelf iets anders afspreekt met je werkgever. Doe je niets dan blijven de afspraken gelden totdat er wellicht in de toekomst weer een nieuwe cao wordt afgesproken. Dat is tot nu toe niet gebeurd.
  • Je hebt nu wel individuele contractsvrijheid. Dat betekent dat er in overleg met je werkgever afwijkende afspraken over jouw arbeidsvoorwaarden kunt worden gemaakt. Mocht er een voorstel tot wijziging gedaan worden, neem dan contact met ons op voor juridisch advies.
  • Verder verwachten wij dat je werkgever probeert om de verslechteringen met de ondernemingsraad (or) af te spreken. Bijvoorbeeld afspraken over het verminderen van adv-dagen, of over het prestatieafhankelijk maken van de tredeverhogingen. Wanneer zo'n afspraak met de or wordt gemaakt, kan je daar individueel bezwaar tegen aantekenen.

Arbeidsvoorwaardenregeling met de or

Bij verschillende werkgevers zijn veranderingen ten opzichte van de laatste cao met de ondernemingsraad (or) afgesproken. Vanuit de ABU is een voorbeeld arbeidsvoorwaardenregeling gemaakt. Maar elke onderneming kan daar zijn eigen invulling aan geven. Wanneer zo'n afspraak met de or wordt gemaakt, kan je daar individueel bezwaar tegen aantekenen.

Andere cao’s voor vaste medewerkers

Voor NBBU-leden bestaat nog altijd wel een cao voor vaste medewerkers. De FNV is niet bij deze cao betrokken. We kunnen je dan ook alleen individueel bijstaan als je lid van de FNV bent.

De Randstad Groep is met haar ondernemingsraad een onderneming cao overeengekomen, die vervolgens in eerste instantie door CNV Vakmensen en de Unie werd ondertekend. Door de vakbondshandtekening worden deze afspraken een cao. Inmiddels is er ook een werknemersvereniging bij Randstad opgericht (frank), een nepbond, die mee tekent voor de cao.
De FNV is geen partij bij deze cao, omdat we het niet eens waren met de 1e totstandkoming en omdat de cao niet voldoet aan de eisen die we vanuit FNV aan cao’s stellen. De ontwikkeling van de cao kan je vinden bij loonwijzer.nl.

Wat kunnen wij voor jou betekenen?

Ben je lid van de FNV? Dan kun je met vragen bij onze juridische afdeling terecht. Ben je langer dan een jaar lid, dan helpen je bij het maken van bezwaar. Desnoods tot aan de rechter.

Neem contact met ons op!