Gevolgen einde ABU-cao voor intercedenten

De onderhandelingen over de ABU-cao voor vaste medewerkers van uitzendorganisaties zijn stukgelopen. Dit betekent dat er voor jou geen cao meer geldt. Wat voor gevolgen heeft dit en waar moet je voortaan op letten als het om jouw salaris en andere arbeidsvoorwaarden gaat?

Waarom zijn de onderhandelingen stukgelopen?

De werkgevers waren van plan om verslechteringen door te voeren in de cao. In bepaalde situaties zou dit een inkomensachteruitgang kunnen betekenen van meer dan 10 procent! De werkgevers willen normale loonsverhogingen (ter compensatie van de inflatie) bijvoorbeeld prestatieafhankelijk maken. Dat betekent dat het afhankelijk wordt van je prestatie, of je volgend jaar nog wel je rekeningen kunt betalen en of je nog boodschappen kunt doen bij de supermarkt.

Vakbonden hebben best begrip voor de situatie in de branche, maar wij vinden het compleet zandstralen van jullie arbeidsvoorwaarden veel en veel te ver gaan. Daarom hebben we geen nieuwe cao afgesproken.

Geen cao, wat zijn de gevolgen?

Nu er geen nieuwe cao is, betekent dit dat er ook geen cao-loonsverhogingen meer worden afgesproken. Dus holt je salaris langzaam maar zeker achteruit. Ook kan het zijn dat voor nieuwe collega's andere arbeidsvoorwaarden gaan gelden. Dat betekent dat jij en je nieuwe collega wel hetzelfde werk doen, maar tegen verschillende arbeidsvoorwaarden. Zeer ongewenst dus. Maar ook voor de werkgevers is het een ongewenste situatie dat er geen cao meer is. Want voor hen betekent een cao duidelijkheid en draagvlak.

Wat gebeurt er met jouw arbeidsvoorwaarden nu de cao is afgelopen?

• Als jouw werkgever bij de ABU is aangesloten, dan zijn de arbeidsvoorwaarden in de cao onderdeel gaan uitmaken van de individuele arbeidsovereenkomst.
  • Is jouw werkgever geen lid van de ABU, dan hangt het er vanaf wat er in je arbeidsovereenkomst staat. Meestal staat erin dat de cao onderdeel uitmaakt van het contract. In deze gevallen blijven de afspraken van de cao gelden totdat je zelf iets anders afspreekt met je werkgever. Doe je niets dan blijven de afspraken gelden totdat er wellicht in de toekomst weer een nieuwe cao wordt afgesproken. Dit kan in theorie vele jaren duren.
  • Je hebt nu wel individuele contractsvrijheid. Dat betekent dat er in overleg met je werkgever afwijkende afspraken over jouw arbeidsvoorwaarden kunt worden gemaakt. Mocht er een voorstel tot wijziging gedaan worden, neem dan contact met ons op voor juridisch advies.
  • Verder verwachten wij dat je werkgever probeert om de verslechteringen met de ondernemingsraad (or) af te spreken. Bijvoorbeeld afspraken over het verminderen van adv-dagen, of over het prestatieafhankelijk maken van de tredeverhogingen. Wanneer zo'n afspraak met de or wordt gemaakt, kan je daar individueel bezwaar tegen aantekenen.

Wat kunnen wij voor jou betekenen?

Ben je vakbondslid? Dan kun je met vragen bij onze juridische afdeling terecht. Ben je langer dan een jaar lid, dan helpen je bij het maken van bezwaar. Desnoods tot aan de rechter. Neem contact met ons op!