Tijdspad nieuwe cao Uitvaartbranche

Hoe bereiken we samen een goede cao?

Tijdens het komende cao-traject gaan we met werkgevers onderhandelen over jouw arbeidsvoorwaarden. We kunnen afspraken maken over jouw loon en toeslagen, vrije dagen, werktijden, werkdruk, duurzame inzetbaarheid en over zekere contracten en gelijke arbeidsvoorwaarden. Een cao komt niet zomaar tot stand. Daar gaat vaak een lang traject aan vooraf. Welke stappen zetten we, met wie en op welk moment?

Fase 1: Voorbereidingen (ophaalfase)

In deze fase verzamelen we input van zoveel mogelijk medewerkers in de Uitvaartbranche, zodat we jullie wensen kunnen meenemen in de nieuwe cao.

  • 22 september 2025: geef jouw input via de cao-enquête. Je kunt de enquête tot uiterlijk 5 oktober invullen.
  • 9 oktober 2025, 19.00-20.00 uur: kom naar de online cao-bijeenkomst. We vertellen je meer over wat vakbond FNV doet, bespreken de enquêteresultaten en stellen samen de cao-inzet vast. Meld je voor 8 oktober aan via geeta.heera@fnv.nl om de vergaderlink te ontvangen.

Fase 2: Voorstellenbrief

Cao-onderhandelingen beginnen met de voorstellenbrief. Hierin staan onze eisen voor de nieuwe cao Uitvaartbranche. Deze voorstellenbrief is opgesteld met de input uit de enquête, bijeenkomst en het arbeidsvoorwaardenbeleid van de FNV. De bestuurder (cao-onderhandelaar) deelt deze met de werkgevers.

Fase 3: Cao-onderhandelingen

Er worden meerdere onderhandelingsrondes met de werkgevers gepland om tot overeenstemming te komen over jouw arbeidsvoorwaarden. Onze FNV-bestuurder Geeta Heera onderhandelt namens de leden over de cao. Zij wordt bijgestaan door kaderleden, actieve leden van de FNV werkzaam in de Uitvaartbranche. Tijdens de onderhandelingen gaan we ons inzetten voor zaken, die belangrijk zijn voor jou als medewerker. Deze onderwerpen staan in onze voorstellenbrief. 

De onderhandeldata voor de cao Uitvaartbranche:

  • 21 oktober 2025: eerste onderhandelingsronde
  • 19 november 2025: tweede onderhandelingsronde
  • 2 december 2025: derde onderhandelingsronde
  • 16 december: vierde onderhandelingsronde

Fase 4: Uitkomst cao-onderhandelingen

Een onderhandelingstraject kent de volgende uitkomsten waarover de leden mogen stemmen:

  • Eindbod: het voorstel van de werkgevers voldoet niet aan onze inzet. Leden mogen stemmen over het eindbod. Als ze vóór het eindbod stemmen dan komt er een nieuwe cao. Als ze het eindbod afwijzen, gaat de FNV niet akkoord met de nieuwe cao. De onderhandelaar bespreekt met de leden de vervolgstappen.
  • Onderhandelingsresultaat: het is niet gelukt om op alle punten afspraken te maken. Leden mogen stemmen over het resultaat. Als zij vóór stemmen dan komt er een nieuwe cao. Als leden het resultaat afwijzen, gaat de FNV niet akkoord met de nieuwe cao. De onderhandelaar bespreekt met de leden de vervolgstappen.
  • Principeakkoord: dit is de ultieme inzet van de FNV. Als onze leden vóór het akkoord stemmen dan komt er een nieuwe cao. Indien leden het akkoord afwijzen, gaat de FNV niet akkoord met de nieuwe cao. De onderhandelaar bespreekt met de leden de vervolgstappen.

Fase 5: Afsluiten van de cao

Als de meerderheid van de leden akkoord is met het resultaat dan kunnen we de cao afsluiten. Daarna schrijven we de definitieve cao-tekst en wordt de cao gepubliceerd. Als de nieuwe cao er is, vragen we de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om de cao algemeen verbindend (AVV) te verklaren. Daarna geldt de cao voor iedereen die in de Uitvaartbranche werkt.

  • Januari 2026: de nieuwe cao is (hopelijk) een feit.
  • Daarna: AVV-procedure starten
Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.