Taxirit duurt korter dan normaal, heeft dit invloed op je salaris?

Het kan gebeuren dat je eerder thuis bent van je schoolrit. Je hebt dan minder uren gewerkt dan van te voren is genormeerd. Maar wat als je rit langer duurt? Heeft dit invloed op jouw salaris?

Normering

Werk je onder een jaarurencontract? Dan zijn je klanten, je ophaal- en aflevertijden iedere dag hetzelfde. Alle uren die je in een jaar gaat werken, worden vooruit berekend. Dit heet normering. Door 2 weken lang je uren precies bij te houden bepaal je de normering. Je ondertekent deze normering samen met je werkgever.

Afwijken van de normering

Soms doe je langer over je rit. Bijvoorbeeld bij slecht weer, drukte op de weg of een wegomleiding. Een rit kan ook korter duren. Bijvoorbeeld als een schoolkind ziek is of als de school onverwachts een dag gesloten is en je rit niet doorgaat.

Extra loon voor extra tijd

Als je vaste rit korter is dan van te voren genormeerd, dan is dat voor rekening van je werkgever. Is je rit langer? Dan krijg je voor deze extra tijd extra loon.

Zo regel je uitbetaling van de extra uren

Als je rit langer duurde, geef je dit aan bij je werkgever. Je krijgt alle meeruren uiterlijk in de maand augustus van het opvolgend jaar uitbetaald. Als je vaste ritten korter duren dan vooraf genormeerd, krijg je gewoon je genormeerde uren uitbetaald. In de cao Taxi bestaan geen min-uren, alleen maar je contracturen en je meeruren. Daar heb je altijd recht op! De uren die je kwijt bent aan extra ritten, vaker tanken en administratie worden in de volgende maand uitbetaald.

Opnieuw normeren

Het kan ook voorkomen dat je rit altijd afwijkt van je normering. Dan moet de normering opnieuw uitgevoerd worden. Dit is in de cao geregeld. Wil je weten hoe je jouw normering opnieuw kunt laten uitvoeren?