Schade rijden aan de taxi: wat nu?

Schade aan de taxi, het is zomaar gebeurd. Maar wie betaalt de schade? Je baas of jij? Daar staat in de cao Taxi niets over, omdat het is geregeld in het Burgerlijk Wetboek. De werkgever is verantwoordelijk voor de gevolgen, tenzij hij kan bewijzen dat de chauffeur de schade expres veroorzaakte.

Ondernemersrisico

Neem je als chauffeur bewust het risico waardoor er schade ontstaat, dan ligt de schuld bij jou. Als werknemer ben je beschermd door de wet, ook al is de schade ontstaan door je eigen schuld. Schade wordt dan gezien als een risico voor de werkgever. Waarom? Als je vrij was geweest, had je nooit die schade kunnen maken. Het heeft dus direct te maken aan het werk die je in de functie van taxichauffeur voor je werkgever doet. Daarom wordt de schade door de rechter gezien als een ondernemersrisico.

Met opzet of roekeloos gedrag

De werkgever kan alleen de schade op jou verhalen als hij bewijst dat jij de schade expres veroorzaakte. Dat kan alleen als jij zegt dat je het met opzet hebt gedaan. Hetzelfde geldt voor expres onvoorzichtig gedrag. De werkgever kan dan bewijzen dat jij risico nam waarvan je vooraf bijna zeker kon inschatten dat de schade zou ontstaan.

Voorbeeld risico werknemer

Als je een lekke band krijgt en toch doorrijdt waardoor de velg onherstelbaar beschadigt, dan is dit jouw schuld. Als professionele chauffeur had je kunnen bedenken dat de band stuk zou gaan. In dat geval moet jij als werknemer de schade betalen omdat je bewust het risico nam.

Voorbeeld risico werkgever

Je rijdt tegen de richting een eenrichtingsweg in om tijd te besparen. Op de hoek krijg je een botsing. Hier is er wel sprake van onvoorzichtig gedrag, maar je weet niet zeker dat je rijgedrag gaat leiden tot schade. Sterker nog, je neemt het risico om tijd te besparen voor je werkgever. Deze schade is dus niet voor jou. Je hebt niet bewust het risico genomen. Je wist niet dat door jouw gedrag bijna zeker schade zou ontstaan.

Bewijzen van grove opzet is lastig

De werkgever moet aantonen dat de kans heel groot was dat er schade zou ontstaan door het handelen van de werknemer. Daarnaast moet aangetoond worden dat de werknemer het risico bewust heeft genomen. Dat is bijna niet te bewijzen. Net zoals bewijzen dat je het expres hebt gedaan.

Wat als je werkgever schade inhoudt op je salaris?

Als jouw werkgever de kosten van de schade onterecht op je salaris inhoudt, dan moet je dat geld terug eisen. Wij helpen onze leden daar graag bij. Dat kan voor jou alleen, met een advocaat en het kan gezamenlijk als er ook bij collega’s schade op het salaris wordt ingehouden. Dan pakken we het gezamenlijk op en zorgen we dat de werkgever leert om zijn verantwoordelijkheid en risico te nemen zoals een goede werkgever hoort te doen.

Voorkomen is beter dan genezen

Als je baas klaagt over schade, dan denkt de FNV graag met je mee over mogelijke oplossingen zoals:

• Scholing
  • Werkoverleg
  • Werkdruk monitoren
  • Behoud voldoende ervaring collega’s
  • Voldoende tijd geven om alle ritten te kunnen wegrijden
  • Langer inwerken van nieuwe chauffeurs
  • Zieke collega’s tijdelijk vervangen
  • Bonus voor schadevrij rijden

Dit zijn onderwerpen die direct met het aantal schades te maken hebben. In plaats van te praten over wie de schade betaalt, zou de discussie moeten gaan over hoe je schade kunt voorkomen.