Europese vakbonden waarschuwen in Brussel voor gevolgen liberalisering spoor

Bezoek aan Europees Parlement

Op 1 oktober bezochten FNV Spoor-kaderleden Mathijs Zinger (NS) en Fred van Oort (DB Cargo) samen met collega-vakbonden uit heel Europa het Europees Parlement in Brussel. Zij spraken daar met Europarlementariërs, beleidsmedewerkers en de Europese Commissie (DG MOVE) over de groeiende problemen op het spoor door jarenlange marktwerking, privatisering en bezuinigingen.

Europese problemen zijn overal hetzelfde

Uit de gesprekken bleek dat spoorwerkers in vrijwel alle lidstaten met dezelfde uitdagingen kampen. De liberalisering van het spoor leidt volgens de bonden niet tot betere dienstverlening, maar juist tot versnippering, achterstallig onderhoud, hogere kosten en afnemende veiligheid. Kleine commerciële vervoerders investeren structureel te weinig, onder meer in single wagon transport, een essentiële maar kostbare vorm van goederenvervoer.

Spoorgoederenvervoer verliest terrein

De Europese vakbonden trekken gezamenlijk aan de bel: het spoorgoederenvervoer verliest terrein door hoge kosten, concurrentie met de weg en structurele onderinvestering. In meerdere landen worden locomotieven en wagons afgestoten en verdwijnen essentiële diensten zoals single wagon transport. Dat vergroot volgens de bonden de kwetsbaarheid van het spoor en leidt tot méér vrachtverkeer op de weg.

Militaire mobiliteit toont kwetsbaarheid spoor

Een belangrijk gespreksthema in Brussel was de noodzaak van een goed functionerend spoornet voor militaire mobiliteit. Door geopolitieke spanningen, onder andere door de oorlog in Oekraïne, neemt de druk op het Europese netwerk toe. Zware militaire treinen vragen om stevig onderhoud en voldoende capaciteit, iets wat volgens de bonden niet meer vanzelfsprekend is. Lidstaten werken aan een nieuw Europees militair mobiliteitsplan, maar dat 'loopt achter de feiten aan', aldus de bonden. Investeringen in infrastructuur, materieel en goed opgeleid personeel zijn dringend nodig.

Europa moet investeren en kiezen voor publieke regie

De gezamenlijke conclusie van de Europese vakbonden is duidelijk: het spoor kan niet functioneren als een markt. Voor een betrouwbaar, veilig en duurzaam spoor zijn structurele publieke investeringen, sterke regulering en goede arbeidsvoorwaarden essentieel. FNV Spoor blijft de komende periode, samen met de Europese Transport Federatie (ETF), druk zetten in Brussel om deze boodschap hoog op de politieke agenda te krijgen.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites goed te laten functioneren. Deze cookies gebruiken net als de statistische cookies geen persoonsgegevens. Met jouw toestemming gebruiken we ook marketing cookies. Hieronder kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies.

Functionele cookies: zijn noodzakelijk voor de basisfunctionaliteit van de website. Deze kunnen niet worden uitgeschakeld.

Statistische cookies

:

helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.

Marketing cookies

:

worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.

Kijk voor meer informatie op onze cookiepagina.