Op 1 oktober bezochten FNV Spoor-kaderleden Mathijs Zinger (NS) en Fred van Oort (DB Cargo) samen met collega-vakbonden uit heel Europa het Europees Parlement in Brussel. Zij spraken daar met Europarlementariërs, beleidsmedewerkers en de Europese Commissie (DG MOVE) over de groeiende problemen op het spoor door jarenlange marktwerking, privatisering en bezuinigingen.
Uit de gesprekken bleek dat spoorwerkers in vrijwel alle lidstaten met dezelfde uitdagingen kampen. De liberalisering van het spoor leidt volgens de bonden niet tot betere dienstverlening, maar juist tot versnippering, achterstallig onderhoud, hogere kosten en afnemende veiligheid. Kleine commerciële vervoerders investeren structureel te weinig, onder meer in single wagon transport, een essentiële maar kostbare vorm van goederenvervoer.
De Europese vakbonden trekken gezamenlijk aan de bel: het spoorgoederenvervoer verliest terrein door hoge kosten, concurrentie met de weg en structurele onderinvestering. In meerdere landen worden locomotieven en wagons afgestoten en verdwijnen essentiële diensten zoals single wagon transport. Dat vergroot volgens de bonden de kwetsbaarheid van het spoor en leidt tot méér vrachtverkeer op de weg.
Een belangrijk gespreksthema in Brussel was de noodzaak van een goed functionerend spoornet voor militaire mobiliteit. Door geopolitieke spanningen, onder andere door de oorlog in Oekraïne, neemt de druk op het Europese netwerk toe. Zware militaire treinen vragen om stevig onderhoud en voldoende capaciteit, iets wat volgens de bonden niet meer vanzelfsprekend is. Lidstaten werken aan een nieuw Europees militair mobiliteitsplan, maar dat 'loopt achter de feiten aan', aldus de bonden. Investeringen in infrastructuur, materieel en goed opgeleid personeel zijn dringend nodig.
De gezamenlijke conclusie van de Europese vakbonden is duidelijk: het spoor kan niet functioneren als een markt. Voor een betrouwbaar, veilig en duurzaam spoor zijn structurele publieke investeringen, sterke regulering en goede arbeidsvoorwaarden essentieel. FNV Spoor blijft de komende periode, samen met de Europese Transport Federatie (ETF), druk zetten in Brussel om deze boodschap hoog op de politieke agenda te krijgen.