Over het werken in de spoorsector wordt er enorm veel in Brussel bepaald. Het lijkt ver weg, maar is o zo dichtbij: Brussel en alle wet- en regelgeving die van daaruit over ons wordt uitgegoten. Daarom bemoeien wij ons als FNV Spoor nadrukkelijk met alle plannen die in EU-verband worden bedacht en die het spoor en de spoormedewerkers raken. Net zoals wij ons ook bemoeien met alle beleid op spoorgebied dat Den Haag bedenkt.
De plannen die in Brussel worden bedacht, kunnen ingrijpende gevolgen hebben. Denk daarbij aan de taaleisen in iedere lidstaat, implementatie ERMTS en verdere automatisering. En een voor de hand liggend voorbeeld is de invoering van marktwerking. Onze collega’s in het streekvervoer hebben helaas al meerdere keren de gevolgen ervaren van de concessiewisselingen na steeds weer een nieuwe aanbesteding. Met de komst van een nieuwe vervoerder moeten zij vechten om hun verworven rechten op zijn minst te kunnen behouden. Want hun nieuwe werkgevers knagen aan de bestaande arbeidsvoorwaarden. Wie dit wil voorkomen, moet zijn invloed aanwenden dáár waar de regels worden bedacht.
FNV Spoor maakt serieus werk van internationaal vakbondswerk. We doen dit binnen FNV Vervoer samen met de andere subsectoren FNV Havens, FNV Luchtvaart, FNV Streekvervoer, FNV Taxi, FNV Touringcar, FNV Transport & Logistiek en FNV Veerdiensten & Rondvaarten. In internationaal verband werken wij samen met zo’n beetje alle andere Europese en mondiale vervoersvakbonden die zich hebben verenigd in de vakbondskoepelorganisaties ETF (de Europese Transportmedewerkers Federatie) en ITF (de Internationale Transportmedewerkers Federatie).
Wij zijn binnen de Nederlandse spoorsector de enige vakbond die ook internationaal actief de belangen van onze leden en daarmee de belangen van alle in Nederland werkzame spoormedewerkers behartigt.