4 tips bij het zoeken van werk

Je zoekt een nieuwe baan. Dit zijn onze 4 tips.

1. Ga netwerken
  2. Zoek vacatures
  3. Maak je cv
  4. Schrijf een brief

1. Ga netwerken

Een netwerk, wat is dat? We hebben allemaal een netwerk. Denk aan je vrienden, je collega's, je maatjes of je teamgenotes op de voetbalclub. Tips en advies vraag je vaak eerst aan je omgeving. Zoek je bijvoorbeeld een nieuwe tandarts dan vraag je in je ‘netwerk’ of iemand er nog eentje weet.

Je omgeving is ook een goed begin als je een nieuwe baan zoekt. Zo'n 70% van de banen verschijnen niet openbaar. Veel bedrijven vinden iemand omdat Jantje iemand kent die geschikt is, en Pietje kent ook weer iemand. Enzovoort.

Je kunt ook online netwerken. Dus bijvoorbeeld via via Facebook of Twitter. Een site die zelfs speciaal in het leven is geroepen om te netwerken is Linkedin. Hier kun je je cv op zetten, over je vak praten met mensen met hetzelfde beroep en zoeken naar vacatures. Andersom vinden bedrijven die mensen zoeken jou zo weer makkelijk.

2. Zoek vacatures

Een nieuwe baan vinden begint bij het zoeken naar vacatures. Maar waar zoek je?

• Zoek zelf ook actief naar vacatures. Heb je een een bedrijf in je hoord waar je graag wilt werken? Kijk dan op hun website of ze werk hebben. Of bel met de P&O-afdeling. Een open sollicitatie sturen kan ook.
  • Bekijk LinkedIn. Veel bedrijven plaatsen hier hun vacatures.
  • Kies 2 of 3 online vacaturebanken uit. Kijk regelmatig of ze daar werk hebben dat bij jou past. Vaak kun je een abonnement nemen. Dan krijg je een e-mail als er een interessante baan voor jou is.
  • Sommige beroepen hebben hun eigen vacaturebank. Jouw beroep ook? Houd deze dan in de gaten.
  • Blader kranten, vakbladen en plaatselijke krantjes door.

3. Maak je cv

Je hebt een geschikte vacature gevonden. Wat nu? Maak je cv. Hierin staat:

• wie je bent;
  • je opleiding(en);
  • je werkverleden;
  • en wat je kunt.

Wees altijd eerlijk in je cv. Probeer wel om jezelf zo goed mogelijk te 'verkopen'. Dus benadruk waar je goed in bent en wat je goede kanten zijn. Zet je cv ook op LinkedIn. Veel bedrijven kijken daar.

4. Schrijf een brief

Een sollicitatiebrief is een brief waarin je uitlegt wie je bent, waarom je geïnteresseerd bent in een functie en waarom het bedrijf met jou in zee moet gaan.

Je hebt 2 soorten sollicitatiebrieven:

• Een sollicitatiebrief voor een bestaande vacature. Een bedrijf heeft dan laten weten dat ze iemand zoeken.
  • Een sollicitatiebrief voor een open vacature. Dan weet je niet zeker of een bedrijf werk voor je heeft, maar probeer je het gewoon.

Het schrijven van een sollicitatiebrief is een kunst op zich, want je moet ervoor zorgen dat jouw brief eruit springt.

Wij helpen je

Onze adviseurs geven verschillende trainingen die je helpen bij het zoeken naar werk. Dit zijn enkele voorbeelden: