Vraag zelf beoordeling beschut werk aan

Je kunt zelf bij het UWV vragen of je in aanmerking komt voor een beschutte werkplek. Vroeger kon alleen de gemeente deze aanvraag voor jou doen. Op deze pagina vind je meer informatie over hoe je de beoordeling aan kunt vragen.

Samen hebben we gestreden dat gemeenten beschut werk aan moeten bieden. En samen hebben we het voor elkaar gekregen dat je voor de beoordeling of je beschut werk mag doen, niet meer afhankelijk  bent van de gemeente. Je kunt dus zelf de aanvraag voor een beoordeling beschut werk doen bij het UWV. Dit doe je door het formulier van het UWV in te vullen en te verzenden.

Beschutte werkplekken per gemeente

Bij een positief advies is een gemeente verplicht om een beschutte werkplek aan te bieden. Als hier behoefte aan is, moeten ze daarbij ook onafhankelijke (cliƫnt)ondersteuning aanbieden. De gemeente mag alleen een plek weigeren als het aantal beschutte plekken voor die gemeente al is bereikt.

Heb je al een beschutte werkplek en heb je vragen?

Ga je binnenkort aan de slag of ben je al aan het werk? Dan heb je misschien vragen. Over je contract bijvoorbeeld. Wat staat er allemaal in en wat betekent het precies? Wat mag wel en wat niet? Klopt je salaris wel en heb je recht op reiskostenvergoeding? Als lid van de FNV kun je bij ons terecht met al je vragen over werk en inkomen en krijg je deskundig juridisch advies.

Meer over beschut werk en de aanvraagprocedure