Veelgestelde vragen over het tijdelijk Noodfonds Energie en de energietoeslag

Veel huishoudens hebben nu te maken met energiearmoede. De energierekening stijgt maar verder, waardoor veel mensen in de knel (komen te) zitten. Om te voorkomen dat mensen financiële problemen krijgen, hebben gemeenten van de Rijksoverheid geld gekregen om alle huishoudens met een laag inkomen in 202 een  energietoeslag uit te keren. In 2024 is deze regeling er niet meer. Ook is er een regeling voor mensen die een heel hoge energierekening hebben. Dat is het Tijdelijk Noodfonds Energie. Deze regeling is in 2024 wel voortgezet. De FNV heeft een aantal veelgestelde vragen over de energietoeslag voor je op een rij gezet.

In 2023 was er nog een prijsplafond voor gas en licht en hadden we de energietoeslag voor minima. Het prijsplafond houdt op per 1 januari 2024 en ook de energietoeslag stopt. Het prijsplafond zou ook niet meer nodig zijn. De energieprijzen zijn nu veel lager en de regering zegt dat men nu een vast contract kan afsluiten met die lage prijzen. Wat dan ongeveer overeenkomt met de huidige energieprijzen waarin het plafond wel is verwerkt. Dus beide regelingen stoppen.

Wat de FNV betreft moeten er alsnog extra maatregelen komen voor minima omdat je ondanks de lage prijzen toch meer kwijt bent aan je energierekening vanwege de hogere BTW en belastingen.

Een andere regeling, het Tijdelijk Noodfonds Energie, gaat in 2024 wel weer open om huishoudens met een lager inkomen en een hoge energierekening te helpen. Dit is geen overheidsfonds ,maar een particulier fonds vanuit de energiemaatschappijen met steun van de overheid.

In vergelijking met 2023 komen mensen een klein beetje eerder in aanmerking voor hulp. Mensen met een laag inkomen (tot 130% sociaal minimum) kunnen steun aanvragen als zij 8% van hun inkomen kwijt zijn aan de energierekening. Voor mensen met een laag middeninkomen (tot 200% sociaal minimum) ligt deze grens op 10% van het inkomen. Aanvragen gaan via de site www.noodfondsenergie.nl.

Wanneer huishoudens meer dan 10% van hun inkomen kwijt zijn aan het verwarmen van hun huis om prettig te kunnen wonen, kan er sprake zijn van energiearmoede. Naast hoge energiekosten gaat het er ook om dat mensen een laag inkomen hebben. Er is geen sprake van energiearmoede wanneer mensen wel een redelijk inkomen hebben, maar tegelijkertijd hoge energiekosten vanwege een verwarmd zwembad in de tuin. Energiearme huishoudens geven gemiddeld 13% tot 20% van hun inkomen uit aan energie. Een gemiddeld huishouden 5%.

TNO heeft in het najaar van 2021 berekend dat ongeveer 7% van alle huishoudens in Nederland energiearm zijn. Dat waren er toen 550.000 huishoudens. Volgens TNO neemt het aantal energiearme huishoudens toe tot minimaal 700.000. Binnen deze groep zijn er 250.000 huishoudens die én een laag inkomen hebben én een slecht geïsoleerde woning én dus veel energiekosten maken. Daarnaast zijn er ook ongeveer 140.000 mensen die in verborgen energiearmoede leven. Vanwege geldtekort zetten zij de verwarming uit.

Lage inkomens hebben vaak geen spaargeld om plotseling hogere rekeningen op te kunnen vangen. Ze wonen vaker in slecht geïsoleerde woningen en hebben geen geld om hun huis te verduurzamen. Of ze zijn afhankelijk van huisbazen en woningcorporaties.

Helpt de FNV bij het aanvragen Tijdelijk Noodfonds Energie?

Ja zeker, de FNV helpt je met het doen van een aanvraag. Heb je als werknemer of uitkeringsgerechtigde hulp nodig bij de aanvraag? Of heb je vragen over de regeling? Ga dan langs bij een spreekuur op een locatie van de FNV bij jou in de buurt. Onze consulenten helpen je graag. Kijk op onze website bij welke locatie bij jou in de buurt wij spreekuren aanbieden en hoe je daar terecht kunt. Zie hier meer informatie.

Als je ondersteuning wilt bij het aanvragen, zorg dan dat je de volgende gegevens en (indien van toepassing) de andere personen uit jouw huishouden meeneemt naar het spreekuur:

• E-mailadres, een mobiel telefoonnummer en de inloggegevens van DigiD. Je moet deze zaken dus wel hebben.
  • Huisgenoten van 18 jaar en ouder met hun DigiD gegevens moeten ook mee naar het spreekuur
  • Energiecontract op naam van een persoon uit het huishouden
  • De naam en het klantnummer van je energieleverancier
  • Het bedrag dat je afgelopen maand betaalde aan je energieleverancier

Zonder deze gegevens en de aanwezigheid van alle leden van het huishouden van 18 jaar of ouder met hun DigiD gegevens, kunnen wij je niet ondersteunen bij het aanvragen. Kijk op welke locatie bij jou in de buurt wij spreekuren aanbieden en hoe je daar terecht kunt.