Nu nog vrije vogels, maar hoe zeker is jouw baan?

Het vak touringcarchauffeur is fantastisch. Jij bent degene die de bus door het drukke verkeer rijdt. Het wel en wee van de passagiers ligt in jouw handen. Je bent zo vrij als een vogel. Maar hoe lang nog? FNV Toer is daarom een campagne begonnen: Nu nog vrije vogels, ... straks vogelvrij?!

Dit mooie vak staat onder druk

Werkgevers zien jullie steeds meer als kostenpost. Ze huren steeds vaker goedkope oproepkrachten in. Dat zijn vaak gepensioneerden of mensen met een AOW. En die zijn soms wel tot 30% goedkoper. Want werkgevers hoeven voor hen geen sociale lasten meer te betalen.

Straks ben jij ook je vaste baan kwijt

70% van de chauffeurs heeft al een onzeker contract. Als het aan de werkgevers ligt wordt dat percentage nóg hoger. Het gaat ze helemaal niet om hoe goed jij je werk doet, maar hoeveel geld je kost. Wie weet ben jij straks ook je vaste baan kwijt.

Werkgevers willen helemaal geen cao meer

Ook de cao staat onder druk. Daarin maken wij afspraken met je werkgever over je loon, toeslagen, opleiding, veiligheid, vakantiedagen en nog veel meer. Binnenkort starten wij met de onderhandelingen voor een geheel nieuwe cao voor touringcarchauffeurs. Maar de werkgevers willen eigenlijk helemaal geen cao meer.

Chauffers zonder cao zijn vogelvrij

Werkgevers ontduiken nu al op grote schaal afspraken in de cao. Zonder cao zijn jullie helemáál vogelvrij! Loonsverhoging kun je dan wel vergeten. En je krijgt alleen nog de wettelijke 20 vakantiedagen. Wil jij je Code 95 houden? Dat is toch jouw pakkie an? Dan mag je die cursussen ook zelf betalen.

Help mee de afbraak te stoppen

Vind je goede arbeidsvoorwaarden en dus een goede cao belangrijk? Kom dan samen met je collega's in actie. Of je nou een vast contract of tijdelijk contract hebt. Dat maakt niet uit. Wij vinden dat iedereen een Echte baan verdient. Dat is een baan met genoeg zekerheid, kwaliteit en een fatsoenlijk inkomen waarvan je rond kunt komen.

Dus word lid!