Opleiding Kader Basis (leden vertellen)

Word ook actief voor de FNV

Bij FNV Sport & Bewegen zijn er natuurlijk veel sportieve leden. Vaak zijn jullie ook nog eens actief als vrijwilliger, in je eigen sport, en/of bij de FNV. Samen zorgen vrijwilligers dat de vereniging (sport of FNV) draaiende blijft. De leden staan altijd centraal.

Vrijwilligers binnen de FNV die actief worden voor onze vereniging noemen wij intern kaderleden. De FNV kaderacademie biedt talrijke opleidingen voor het goed invullen van je vrijwilligerswerk. In de cao zijn bovendien voorwaarden opgenomen hoeveel uur je onder werktijd mag besteden aan dit vrijwilligerswerk. Je wordt er zelf wijzer van, en je verrijkt ook je collega’s met belangrijke informatie en kennis. Dat is de werkgever ook wat waard!

Opleiding FNV Consulent

Gissella Arends en Be Woltjer zijn al jarenlang actief voor de FNV binnen de Fitness. Gissella heeft onlangs de interne scholing tot consulent afgerond. Ze start o.a. met een FNV Live Fitness, een vragenuur voor medewerkers en zzp’ers in de fitness. In april schreven ze de eerste FNV Fitness Nieuwsbrief. Heb je die ontvangen? Zo niet, mail naar sportenbewegen@fnv.nl met je lidnummer, of kijk zelf in mijnfnv.nl of je in de juiste sector of bedrijfstak (fitness) bent ingedeeld.

De inzet van Gissella en Be wordt zeer gewaardeerd. Mooie woorden als ‘persoonlijk en betrokken’, ‘snelle reactie’, ‘gehoord worden’, kwamen voorbij in een onlangs gehouden behoeftepeiling.

De opleiding tot consulent leert je veel communicatieskills, maar geeft je ook juridische bagage mee.

Leden leven cao na

Onze FNV leden zorgen voor vakbondskracht op de werkvloer. Zij zijn het die de cao naleven. Dat betekent dat zij erop toezien dat de gemaakte afspraken nagekomen worden. Klopt er iets niet, dan trekken zij aan de bel. En dat doen ze voor alle medewerkers! Maar alleen leden hebben beslissend stemrecht. Om te leren hoe je samen sterk staat op de werkvloer is er de opleiding Kader Basis.

Kaderopleiding Interactie

Marjan en Barbara van Sportbedrijf Interactie Ermelo zijn twee van zulke leden. Dit voorjaar volgden zij online de kaderopleiding Basis. Marjan: “Super leerzaam. Ik heb geleerd hoe om te gaan met een ‘conflict’, en heb inzicht gekregen in mijn eigen valkuilen en allergieën daarin. We leren ook hoe beter te communiceren. Bovendien vond ik het leuk om achter de schermen van de FNV te kijken, dat brengt de FNV dichter bij jezelf.”

Barbara is het daarmee eens en vult aan: “Je begrijpt beter hoe een bedrijf denkt en hoe de lijnen lopen. Wat in je voordeel of nadeel is. Voor mij is het werkgever mét werknemer, niet tegenover. En: niet alleen iets oppakken, maar samen met je collega’s. Een goede werkgever ziet wat voor een vlees hij in de kuip heeft en is bereid daarvoor te betalen. Echter, vaak moet hier toch de vakbond aan te pas komen omdat het over een grote groep gaat die ondergewaardeerd wordt. Je leert er ook waarderen wat je hebt. Zo hebben wij zeer betrokken bestuurders in onze sector, dank daarvoor!”

Ook een opleiding volgen?

Energie gekregen? Kijk eens op Actief voor de FNV wat bij jou past en wat jou verder helpt.