Wat heb jij te zeggen?

Meer medezeggenschap in de sportsector

Het is altijd fijn als alles goed geregeld is op je werk. Maar vaak gaat dat niet vanzelf. FNV Sport & Bewegen stimuleert actief het oprichten en onderhouden van de medezeggenschap. Wat is dat nou precies ‘medezeggenschap’ en waarom zou jij je daarvoor in willen zetten?

Hoe zit het ook alweer?

• Er zijn wetten in dit land, bijvoorbeeld een arbeidstijdenwet. Die regelen voor ons de basis arbeidsvoorwaarden. Het minimum.
  • Een cao is aanvullend aan de wet. En eigenlijk altijd beter dan de wet, je gaat erop vooruit als je onder een cao valt. Aanvullend aan een cao zijn bedrijfsregelingen.
  • Bedrijfsregelingen zijn weer beter dan de afspraken in de cao en zijn gunstig voor jou als werknemer.

De wet maken ze in Den Haag; de cao sluit de vakbond af en een bedrijfsregeling komt er door de ondernemingsraad (or) of personeelsvertegenwoordiging. Vakbond en ondernemingsraad hebben het daarom mede voor het zeggen in jouw bedrijf.

Or-verkiezingen

Het is daarom belangrijk dat jij en je collega je verkiesbaar stelt voor de ondernemingsraad, of met hen goed contact onderhoudt. De or maakt belangrijke afspraken over secundaire arbeidsvoorwaarden.

Er vinden het hele jaar door or-verkiezingen plaats. Meld elke verkiezing aan bij ons verkiezingsbureau via e-mail. FNV Sport & Bewegen heeft sinds dit jaar ook een MZSPORT nieuwsbrief gelanceerd. Aangemelde or FNV-leden ontvangen deze automatisch.

Meer zeggenschap voor jongeren

Het geluid van jongeren moet ook gehoord worden in de sport. Zij zijn er in grote getalen. Kunnen zij hun stem kwijt? Zijn de huidige inspraakkanalen naar hun wens? De FNV vindt het hoog tijd dat Young Professionals meer te zeggen krijgen op de werkvloer.

Daarom heeft de FNV, samen met het CNV, een aanvraag gedaan om jonge medewerkers in de cao Sport enthousiast te maken voor de medezeggenschap. De aanvraag is ingediend bij Samen Presteren, het arbeidsmarktfonds dat mogelijk is gemaakt door werkgevers en werknemers in de sport.

Arbeidsvoorwaarden juist belangrijk voor jongeren

Jonge mensen zijn vaak niet bezig met hun arbeidsvoorwaarden. Ze worden ingeschaald, ontvangen hun contract en weten vaag iets van een cao af. Terwijl zeker voor starters geldt dat er reden is om zaken goed (of anders) te organiseren. Juist aan de start van een carriere gaat het over persoonlijke ontwikkeling, over inschaling en salaris, én over groei.

Een start maak je maar een keer

Een start maak je maar één keer, die moet goed zijn. Zo start jouw pensioenopbouw vanaf je eerste werkdag, of in elk geval vanaf je 21ste. Veel is niet ‘iets voor later’, zoek ik wel een keer uit; maar iets voor nu.

Interesse?

Wil je meer info, of wil je een medezeggenschap binnen jouw organisatie? Stuur ons dan een e-mail. We helpen je graag!

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.